Vil du gerne være med på SoMe-bølgen og skabe resultater for din virksomhed? Så læs med her, hvor vi gennemgår to måder at lave markedsføring på sociale medier på – nemlig gennem organisk og betalt indhold.
Betalt vs. organisk markedsføring på de sociale medier
Når man beskæftiger sig med markedsføring, skelner man mellem organisk og betalt markedsføring. Hvis du driver en virksomhed, er du formentlig allerede på sociale medier. Og det er dine konkurrenter sandsynligvis også. De sociale platforme er præget af massiv konkurrence om at skabe leads, trafik og konverteringer. Det er derfor vigtigt, at du er grundig i tilrettelæggelsen af din strategi på sociale medier, så du differentierer sig fra dine konkurrenter og rammer den rette målgruppe.
Hvad er organisk markedsføring?
Organisk markedsføring omfatter gratis deling af indhold på sociale medier. Det er noget, som alle brugere af sociale netværk kan gøre, og det er tilmed gratis. Det betyder, at du kan kommunikere med dine kunder hurtigt og effektivt, og at de kan interagere med det indhold, du deler på mediet.
Ulempen ved organisk markedsføring på sociale medier er den lave rækkevidde. Det estimeres, at blot 2 % af dine følgere vil kunne se dine organiske opslag på sociale medier. De fleste, der har brugt timer på sociale medier, ved, at medierne er fyldt med indhold. Den store konkurrence gør det sværere for virksomheder og brugere at nå ud til eksisterende og nye følgere end nogensinde før. Den lave rækkevidde betyder også, at interaktionen med brugerne kan være et omfattende stykke arbejde med begrænset udbytte.
Hvis ikke indholdet skaber engagement i form af likes, kommentarer og delinger, vil det sandsynligvis få mindre organisk rækkevidde senere. Sociale mediers algoritmer er indrettet på en måde, så det indhold, der skaber interaktioner, prioriteres højere. Timing, engagement og godt indhold er derfor essentielt i organisk markedsføring på sociale medier.
Hvad er betalt markedsføring?
Betalt markedsføring, også kendt som annoncering, involverer at dele indhold mod betaling med det formål at tiltrække nye kunder. Du kan derfor ramme helt nye målgrupper, som du ikke kan med organisk markedsføring. Ofte betaler virksomheder og annoncører for hvert klik, som de modtager på deres indhold, hvilket kaldes Pay-Per-Click (PPC).
Betalt markedsføring kan anvendes på flere måder, fx med henblik på salg af produkter eller services. Men det kan også benyttes til at skabe synlighed på din virksomhed eller brand ved at henvise til din hjemmeside. Det er derfor en oplagt måde at skabe opmærksomhed, likes og interaktioner fra potentielle kunder fra de sociale medier. I sidste ende kan det også skabe øget trafik, synlighed og flere salg for din virksomhed.
Selvom betalt markedsføring øger rækkevidden og synligheden, er det ikke ensbetydende med, at der ikke er konkurrenter. Der er ingen garantier i markedsføring – heller ikke, når du betaler for det. Det kan nemlig også vise sig at være et tidskrævende arbejde, hvis du gerne vil opnå succes. Først og fremmest skal du udarbejde kampagner med stærkt indhold, som fanger brugernes opmærksomhed. Men du skal også holde øje med dine annoncer og optimere på dem, så du sikrer dig, at annoncerne altid forbedrer sig og får de bedste betingelser for succes.
Virker betalt eller organisk markedsføring så bedst?
Der er fordele og ulemper ved både organisk og betalt markedsføring. Der er derfor ikke noget entydigt svar på, hvilken af de to tilgange, der er bedst. Du anbefales i stedet at implementere begge tilgange i din strategi på sociale medier.
Betalt markedsføring er vigtigt, hvis du har som formål at tiltrække nye kunder til din virksomhed. I den forbindelse kan vigtigheden af at kunne segmentere ikke undervurderes. Men det er ikke ensbetydende med, at organisk markedsføring ikke har sin relevans. Det er nemlig en oplagt måde at engagere sine eksisterende følgere på gennem spændende indhold. Når du anvender begge tilgange, får du med andre ord det bedste fra begge verdener.
Det er vigtigt løbende at monitorere og indsamle data for sine marketingindsatser på sociale medier, da du får indsigt i, hvad der virker og ikke virker. Ud fra dine data kan du optimere dine kampagner og dit indhold
Skab resultater med organisk og betalt markedsføring
Med en kombination af organisk og betalt markedsføring kan du derfor tiltrække nye kunder og engagere nuværende kunder gennem engagerende, målrettet indhold.
Er du i tvivl om, hvordan du skal skabe resultater med organisk og betalt markedsføring for din virksomhed? Så står vi hos Admatic Digital klar til at hjælpe. Kontakt os allerede i dag for en uforpligtende snak om dine muligheder på sociale medier.