I dette blogindlæg vil vi udforske, hvorfor landingssider er så afgørende for den digitale markedsføring og hvilke parametre, du skal være opmærksom på, når du opbygger en landingsside. Det kan i sidste ende få betydning for, om de besøgende, du tiltrækker til din hjemmeside, bliver til kunder.
Hvad er en landingsside?
Landingssider er i korte træk de sider, som er en del af din hjemmeside. Det kan være blogindlæg, informative sider, produktsider og meget mere. En landingsside er designet med henblik på at lede besøgende til en bestemt handling. Denne handling kan eksempelvis være at få potentielle kunder til at udfylde en formular, tilmelde sig en service eller at foretage en bestilling eller et køb.
Landingssider bruges ofte i forbindelse med digital markedsføring, hvor siderne er optimeret og målrettet til at opnå en bestemt målsætning som fx øget salg, henvendelser eller leadgenerering.
Hvordan skal landingssider opbygges?
Det er vigtigt, at landingssider er forholdsvis simple og enkle med henblik på det formål, som siden har. Når du opretter separate landingssider for forskellige emner, produkter eller tjenester, kan du skræddersy indholdet og budskabet specifikt til den målgruppe, der er interesseret i dette emne. På den måde er der større sandsynlighed for, at dine besøgende betragter siden som relevant og brugervenlig.
Landingssider er ikke kun vigtige i forhold til brugervenlighed. Hvis du har til hensigt at komme til tops på Google med fokus på SEO, er det afgørende, at dine landingssider er opdelt efter specifikke emner. Det hjælper søgemaskinerne med at forstå sidens relevans.
Hvis du annoncerer på platforme som Google Ads eller Facebook Ads, er en brugervenlig landingsside, der er relateret til det emne, du annoncerer for, ligeledes afgørende. Det øger ikke blot sandsynligheden for, at de potentielle kunder udfører den ønskede handling, men det kan også forbedre din annoncens relevans og kvalitet, når budskab og landingsside oplevelse hænger sammen.
Skab konverteringer med en optimeret landingsside
En vellavet og brugervenlig landingsside kan spille en absolut afgørende rolle i at omsætte besøgende til konverteringer. Dette er især kritisk for de landingssider, du anvender i dine Google- eller Facebook-annoncer.
For at sikre, at du får lavet landingssider, som er velegnede til annoncering, skal du identificere, hvem dine potentielle kunder er, hvor de kommer fra, og hvad der driver dem til at reagere på din annonce. Det vil give dig den nødvendige viden til at udvikle landingssider og indhold, der præcist adresserer dine besøgendes behov og forventninger.
Og netop dette kan føre til flere konverteringer, hvad enten det er køb af produkter, henvendelser, følgere på sociale medier eller noget helt fjerde. CTA-knapper er en genial måde at sikre, at dine besøgende ved præcist, hvad formålet med siden er. Sørg for, at dine CTA-knapper er tydelige og skiller sig ud fra den øvrige side. Dermed sikrer du dig de bedst mulige konverteringer for at få en konvertering i hus.
Typer af landingssider
Der findes forskellige typer af landingssider, og det hele afhænger af, hvad formålet med landingssiden er. Nogle eksempler på landingssider kan være:
- Produktsider fokuserer på at fremvise et produkt med det formål at skabe salg
- Leadgenereringssider tilbyder noget værdifuldt i bytte for besøgendes kontaktoplysninger.
- Tilmelding- eller abonnementsider bruges til at indsamle data til nyhedsbreve, medlemskab eller lignende.
- Klik-og-køb-sider opfordrer besøgende til at foretage et køb af et specifikt produkt.
Selvfølgelig er der mange flere variationer af landingssider, og det vigtigste er, at du udvikler en landingsside, der er nøje tilpasset til dit specifikke formål.
Effektive landingssider gør forskellen
I sidste ende kan en vellavet landingsside være nøglen til at forvandle besøgende til reelle kunder. Ved at designe siden simpelt og effektivt med relevante og skarpe CTA-knapper, kan du maksimere konverteringspotentialet. Det er afgørende, at du har indsigt i din målgrupper og tilpasser dine landingssider herefter.
Landingssider er nemlig en måde at guide og engagere dine besøgende på, og det har afgørende betydning for, om besøgene udmønter sig i konverteringer eller ej. Og i sidste ende kan det have en afgørende betydning for, hvorvidt din marketingindsats bliver en succes. Du er nu klædt solidt på til nøje at bygge dine egne landingssider, der er optimeret til at nå dine mål, uanset om det er gennem annoncering, SEO eller en tredje tilgang.
Få hjælp til dine landingssider
Hvis du har brug for hjælp til at lave en knivskarp og brugervenlig landingsside, så er vi den perfekte samarbejdspartner. Hos Admatic Digital specialiserer vi os i at udarbejde hjemmesider og webshops, som er skræddersyet til at skabe konverteringer og leads. Lad os tage en snak om, hvordan vi sammen kan løfte din forretnings online tilstedeværelse til nye højder. Kontakt os allerede i dag.