I dette blogindlæg vil vi klæde dig godt på, så du får en bedre forståelse for, hvad on-page og off-page SEO er, hvordan de adskiller sig fra hinanden, og hvordan man praktisk kan arbejde med dem for at skabe gode SEO-resultater.
Hvad er on-page SEO?
On-page SEO handler i grove træk om at optimere sin hjemmeside, så den er bedre egnet til at få høje placeringer i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Denne definition er tættest på det, de fleste forbinder med SEO. Du arbejder i dit CMS for at optimere dine landingssider, og her er der mange faktorer, som du kan arbejde på, fx gennem metabeskrivelser, interne links, H-tags, søgeord og meget mere.
Hvad er H-tags?
H-tags er HTML-elementer, som bruges til at definere overskrifter på en website. De spænder fra H1 til H6, hvor H1 er den mest betydningsfulde overskrift på siden, som definerer det overordnede emne, som indholdet på din side handler om. H-tags er en vigtig forudsætning for SEO og brugervenligheden af siden, da de hjælper søgemaskiner med at forstå hierarkiet af indholdet på siden.
Hvad er metabeskrivelser?
Metabeskrivelser er korte beskrivelser af indholdet på et website. De er HTML-elementer, som ikke er synlige på selve hjemmesiden, men er i stedet de korte uddrag, som man ser, når linket til en hjemmeside vises på Google eller en anden søgemaskine.
Det er vigtigt, at metabeskrivelser er unikke for hver side, og at de er relevante for det indhold, der vises på siden. De skal også indeholde relevante søgeord, som fremgår af indholdet på siden. En skarp og velskrevet metabeskrivelse kan tiltrække kliks fra brugere, men det er vigtigt, at der er overensstemmelse mellem brugernes forventninger og den virkelighed, de møder, når de rent faktisk har klikket sig ind på din hjemmeside.
Intern linkbuilding
Hvis du har kendskab til SEO, er du sikkert klar over, at linkbuilding er en afgørende forudsætning for en succesfuld SEO-indsats. Intern linkbulding handler om at opbygge links mellem siderne på dit website. Dine links kan optræde gennem billeder, menuer, knapper eller i brødtekster. De fleste websider har en hovedmenu, som henviser til de vigtigste sider på dit website, men de fleste hjemmesider har mange flere sider end det.
SEO-arbejdet består derfor i at skabe forbindelse mellem, og det kan gøres gennem tekstlinks, hvor du indsætter relevante links i brødteksten. Det er vigtigt, at du indsætter tekstlinks, som sender brugeren videre til andre relevante sider, så søgemaskinerne kan forstå websitets struktur og hierarki siderne imellem. En god linkstruktur er vigtig af flere årsager:
- Intern linkstruktur forbedrer hjemmesidens synlighed og rangering på søgemaskiner som Google.
- Ved at linke internt mellem relevante sider hjælper du søgemaskinerne med at forstå, hvilke sider der er vigtige.
- Spredning af linkjuice gennem interne links forbedrer rangeringen af de interne sider.
- En god intern linkstruktur øger brugervenligheden ved at lette navigationen mellem relaterede sider.
- Organisering af sider hierarkisk hjælper søgemaskiner med at forstå vigtigheden af forskellige sider i forhold til hinanden.
En god intern linkstruktur er en vigtig del af on-page SEO, og det skyldes ikke mindst, at det øger både brugervenligheden af din side og muligheden for, at Google rangerer det højere.
Lav en søgeordsanalyse
Ønsker du succes med at skabe organisk trafik fra søgemaskinerne med on-page SEO, er det enormt vigtigt at indlede arbejdet med en søgeordsanalyse. Analysen giver dig indsigt i, hvilke søgeord, der er relevante indenfor din branche og ikke mindst for din virksomhed.
Nu vil du måske spørge, hvordan man så finder frem til relevante søgeord. Og det kan man gøre på flere måder:
- Du kender din virksomhed og din branche bedst, så du kan starte med selv at finde en række søgeord, som du synes er relevant for din virksomhed.
- En simpel Google-søgning kan også hjælpe dig med at finde relevante søgeord og -fraser, der relaterer sig til dine søgeord.
- Brug søgeordsværktøjer. Der er forskellige søgeordsværktøjer, du kan bruge til at generere idéer, og som også giver dig indblik i søgevolumen, konkurrence og relaterede søgeord. Google Keyword Planner, SEMrush og Ahrefs er blandt demest populære valg.
Søgeordsanalysen hjælper dig derfor med at finde frem til søgeord, søgevolumen og konkurrence. Udvælg derfor en række søgeord, som har en fornuftig søgevolumen og konkurrencegrad, og prioritér dem efter relevans og potentiale.
Når du skriver dit indhold, skal du integrere dine udvalgte søgeord i titler, overskrifter, afsnit og metatags. Det er afgørende, at indholdet fremstår naturligt, og at du undgår at overfylde dine tekster med søgeord. Arbejdet med on-page SEO handler ikke kun om at rangere højt i søgemaskinerne. Det er lige så vigtigt at skabe relevant og værdifuldt indhold, der er i overensstemmelse med brugernes behov og søgeintentioner.
Hvad er off-page SEO?
Mens on-page SEO drejer sig om de optimeringsmuligheder, der kan implementeres direkte på selve websitet, refererer off-page SEO til de optimeringer, der kan foretages uden for websitet. Linkbuilding er det mest populære begreb, når man taler om off-page SEO, og det er også enormt vigtigt. Off-page SEO handler om mere end blot linkbuilding, men i grove træk kan det beskrives som den del af SEO, der lader Google vide, hvad andre mener om dit website.
Linkbuilding
Vi kan ikke komme uden om det: Linkbuilding er helt essentielt. Mens intern linkbuilding handler om at oprette links mellem relevante sider internt på dit website, handler ekstern linkbuilding om at anskaffe links fra andre sider til dit website. Men det er ikke ensbetydende med, at man kun kan fokusere på det ene og udelade det andet. Off-page SEO forstærker nemlig den optimering, du foretager på selve websitet.
Opbyg en stærk og troværdig linkprofil
Ekstern linkbuilding kan sammenlignes med anbefalinger eller anmeldelser. Når du skal vælge en restaurant, er du sandsynligvis mest tilbøjelig til at vælge den, der er blevet anbefalet af andre eller har fået gode anmeldelser. På samme måde signalerer gode eksterne links, eller backlinks, til din hjemmeside, at andre anerkender din websites indhold, værdi og pålidelighed. Og det er dét, der kan påvirke dens troværdighed i søgemaskinernes øjne. Jo flere gode links, du får, jo bedre.
Men du har måske allerede gættet, at det ikke er ligegyldigt, hvor linkene kommer fra. Googles algoritmer er enormt avancerede, og de vurderer relevansen og kvaliteten af linkene, der henviser til din side, ud fra nogle strenge kriterier. Hvis linket ikke lever op til Googles kriterier, kan de have en negativ indvirkning på din SEO-indsats. Det handler derfor om at skaffe relevante links fra troværdige sider.
Troværdighed er nemlig et nøgleord, når man arbejder med linkbuilding. Hvis der er flere sider, der ikke er troværdige, som linker til din side, vil Google også betragte din side som utroværdig.
Kort sagt har følgende parametre en positiv indvirkning på linkbuilding:
- At links kommer fra websites, som er relevante for dit website, din virksomhed eller din branche.
- At links kommer fra en populær side.
- At links kommer fra en side, der er troværdig i Googles øjne.
- Antallet af links kan sagtens spille en positiv rolle, så længe linkene er relevante, troværdige og gode.
- At du undgår at linke fra sider, der har begrænset indhold, spam eller generelt dårlig kvalitet.
- At du linker til sider, der supplerer det indhold, der fremgår af din side.
Med andre ord handler det ikke bare om at få links. Det er vigtigt at anskaffe links, der er relevante og troværdige. Derudover er det vigtigt, at du lægger en strategi, så du er fuldstændig afklaret i forhold til det indhold, du har på din side og dermed også den type links, der vil komplimentere indholdet bedst.
Hvordan skaffer man eksterne links?
Ja, det er jo et godt og meget vigtigt spørgsmål. Svaret er, at der er et utal af måder, du kan skaffe relevante og troværdige eksterne links på. En forudsætning for alt god SEO er, at du leverer stærkt indhold. Det er også en effektiv måde at tiltrække eksterne links på. Når du skaber kvalitetsindhold, der er informativt, unikt og interessant, er sandsynligheden for, at det bliver delt, væsentligt større. Denne form for eksterne links er dog ikke noget, du skal hænge din hat på, da de er svære at skaffe og er ude af din kontrol.
Du kan vælge at skrive til nogle relevante sider og spørge, om de vil linke til din side. Et eksempel kan være, at du skriver gæsteblogindlæg på deres side, hvilket er en god måde at skaffe troværdige links. Du vil opleve, at du får mange afslag, men sommetider kan denne tilgang give pote. I så fald kan du tilbyde dem, at du også linker til deres side.
En tredje tilgang kan være, at du til at starte med laver det, der hedder outbound ekstern linkbuilding. Outbound linkbuilding er, når du linker til andre sider, mens inbound linkbuilding er, når du anskaffer links til din egen side. Det kan bidrage til at øge din egen autoritet, mens det også kan hjælpe den hjemmeside, du linker til. Sommetider vil du opleve, at linket bliver gengældt.
Der er selvfølgelig også muligheden for at købe eksterne links, og det er en tilgang, som mange benytter sig af. Men det er ikke uden risici, da Google kan straffe din hjemmeside hårdt, hvis de mener, at du manipulerer deres algoritme. Den bedste tilgang er altid at skabe organisk trafik gennem kvalitetsindhold, som er værd at linke til.
Konklusion
On-page og off-page SEO er begge helt afgørende discipliner, du bør blive fortrolig med og benytte dig af, hvis du vil rangere højt på søgemaskinerne og skabe organisk trafik. On-page SEO fokuserer på at optimere indhold og struktur på hjemmesiden for bedre placeringer. Det omfatter anvendelse af H-tags, udarbejdelse af skarpe metabeskrivelser og opbyggelsen af en solid intern linkstruktur. Ikke mindst handler on-page SEO om at udarbejde stærkt og relevant indhold, som er i overensstemmelse med det, som brugerne søger efter.
Off-page SEO handler om det arbejde, du laver uden for dit website, primært linkbuilding. Ekstern linkbuilding er afgørende for at etablere troværdighed og autoritet, hvor kvaliteten og relevansen af de eksterne links er afgørende. En stærk og relevant linkprofil kan signalere troværdighed og positivt påvirke søgemaskine rangering. For at skaffe eksterne links kan du producere kvalitetsindhold, der tiltrækker naturlige links, kontakte relevante websites for samarbejde eller arbejde med outbound linkbuilding. Du kan også købe eksterne links, men det kan resultere i sanktioner og påvirke din hjemmesides troværdighed negativt.
Den mest effektive tilgang vil altid være at skabe værdifuldt indhold og opbygge autentiske og organiske relationer med andre i din branche, hvilket vil give både besøgende og søgemaskiner en positiv oplevelse.
En sidste væsentligt faktor, som vi ikke har berørt så meget i dette indlæg, er teknisk SEO. Teknisk SEO spiller også en helt afgørende rolle i at sikre, at din hjemmeside fungerer optimalt for både brugere og søgemaskiner. Sidehastighed, mobilvenlighed, indeksering, HTTPS-sikkerhed og andre faktorer er afgørende for, at dit øvrige SEO-arbejde fungerer optimalt. Det handler om at skabe de bedste betingelser for, at dit velskrevne, relevante og spændende indhold kan udfolde sig.
Få hjælp til on-page og off-page SEO
Har du brug for hjælp til din søgemaskineoptimering? Så sidder vi klar til at hjælpe med at løfte din online tilstedeværelse til nye højder. Hos Admatic Digital er vi dedikerede til at bringe din hjemmeside til toppen af søgeresultaterne ved at optimere på såvel on-page som off-page SEO.
Vores erfarne team af specialister forstår vigtigheden af at skabe en stærk teknisk grund for din hjemmeside samt at udarbejde relevant og interessant indhold, som er brugervenligt, og som vægter højt ud fra Googles kriterier. Kontakt os i dag for et uforpligtende møde om, hvordan vi kan bidrage til at øge din virksomheds online tilstedeværelse.