Nedenfor har vi udvalgt en række tips til, hvordan du kan optimere dine annoncer i Google Ads, hvor vi fokuserer på nogle tiltag, der ofte undervurderes eller ignoreres.
1. Undgå at betale for irrelevant trafik
Når man arbejder med Google Ads, kan man dukke op på mange irrelevante søgninger. Uanset hvor hårdt du arbejder på at målrette dine kampagner, er det svært at få til at lykkes fuldstændigt. Det er derfor vigtigt, at du gør både dit forarbejde og løbende optimere på de søgninger, som dine annoncer dukker op på.
Når du opretter en ny kampagne, bør du starte med en grundig søgeordsanalyse. Det giver dig et overblik over potentielle søgeord og deres søgevolumen. Herefter skal der vælges og vrages, indtil du har udvalgt de søgeord, som du vurderer vil skabe mest værdi og relevant trafik til dit website.
Hvis du identificerer søgeord, der ikke skaber de resultater, du havde håbet på, kan du løbende udskifte søgeordene til nogle nye. Du kan også tilføje negative søgeord, hvor du udelukker de søgetermer, der ikke skaber værdi for din virksomhed. På den måde målretter du løbende din søgning, så det rammer det rette publikum.
Fanen “Søgeord” er i din bedste ven i denne henseende. Du kan nemlig finde en masse inspiration til, hvilke søgeord brugerne finder dig på. Herefter kan du enten vælge at byde på nogle af søgeordene, hvis de er relevante, eller tilføje dem som negative søgeord, hvis det modsatte er tilfældet.
2. Hold øje med kvalitetsresultatet
Det kan være en god idé at holde øje med kvalitetsresultatet, da det er en god indikation på, hvordan dine kampagner performer. Kvalitetsresultatet er noget, som Google fastsætter på baggrund af tre faktorer, som er klikrate (CTR), annoncerelevans og landingssideoplevelse.
Kvalitetsresultatet finder du under fanen “Søgeord”. Klik på “kolonner” og sæt flueben ved “kvalitetsresultat”. Ud fra hver eneste af dine søgeord kan du se et tal fra 1-10, som viser, hvor relevante dine annoncer, landingssider og søgeord er. Hvis dit kvalitetsresultat er lavt, er det en god indikation på, at der skal optimeres på en eller flere af parametrene.
Du kan optimere på dine CTR ved at målrette dine annoncer bedre. Det gør du ved at sikre, at de søgeord, du bruger, er relevante for din virksomheds produkter og ydelser.
Hvis din annoncerelevans eller landingssideoplevelse ikke performer optimalt, kan du eksempelvis tilføje flere relevante søgeord til landingssiden eller justere og målrette annonceteksterne.
3. Justér dit budget
Hvis dine annoncer fortsat ikke skaber optimale resultater, kan det skyldes, at dit budget simpelthen er for lavt. Det vil nemlig betyde, at dine annoncer ikke genererer tilstrækkelige kliks og dermed er muligheden for konverteringer begrænset.
Hvis du har lavet andre optimeringer, og du stadig ikke får skabt resultater, kan du med øge budgettet for at se, om det skaber flere kliks. Du kan også undersøge prisen på dine søgeord og justere budgettet herefter. Hvis du opererer med dyre søgeord på et lavt budget, er muligheden for resultater alt andet lige begrænset.
4. Splittest – Spil på flere heste
Hvis du har flere idéer til dine Google-annoncer, kan du med fordel afprøve dem i særskilte annoncer. Det anbefales ofte at have tre annoncer i hver annoncegruppe, hvor hver annonce har sit eget fokus. Det kan være forskellige landingssider, unikke budskaber eller andre aspekter. Selvom det er vigtigt at eksperimentere med annoncerne, bør annoncerne stadig have ligheder og kun variere i detaljer.
Formålet er at finde den bedste annonce og løbende vurdere, hvilke budskaber, overskrifter og landingssider, som skaber mest trafik for potentielle kunder. Det vil også hjælpe med at forbedre det føromtalte kvalitetsresultat på dine annoncer.
Du kan derfor kontinuerligt teste nye annoncer og landingssider. Hvis der er nogle annoncer, der ikke leverer de ønskede resultater, kan du sætte dem på pause og afprøve nye tilgange.
5. Budgivningen er essentiel
Din budgivningsstrategi kan være essentiel for dine kampagners muligheder for at opnå succes. Det er derfor vigtigt, at du tester budgivningerne af for at se, hvilken strategi der fungerer bedst for dig.
Der skelnes normalt mellem to typer budstrategier, som er henholdsvis manuel budgivning og smart bidding-strategier, som inkluderer “mål-CPA”, “mål-ROAS”, “maksimér antal konverteringer” og “maksimér konverteringsværdi”.
Smart bidding-strategier bruger maskinlæring til at justere dine bud automatisk. Google anbefaler, at du månedligt skal have 30 konverteringer, hvis du ønsker at bruge en smart bidding-strategi. Det er dog vigtigt, at du har opsat konverteringssporing, når du bruger denne type budstrategier.
Ellers kan du bruge manuel budgivning, hvis du har færre end 30 konverteringer månedligt. Du kan til enhver tid ændre din budgivningsstrategi, hvis antallet af konverteringer skulle ændre sig. Du kan også afprøve budstrategier på forskellige kampagner for at vurdere, hvilken budstrategi der skaber de bedste resultater.
Optimering er afgørende for din succes
Det kan derfor konkluderes, at løbende optimering af dine Google-kampagner er enormt vigtige, hvis du vil opleve de optimale resultater på dine annoncer. Det er nemlig noget, du vil kunne mærke på bundlinjen. Googles algoritme udvikler sig konstant, hvilket betyder, at Google Ads, og SEO for den sags skyld, konstant forandrer sig. Det er derfor vigtigt at holde sig opdateret på nye trends og implementere den nye viden i praksis.
Google Ads og optimering af kontoer kan være forvirrende og særdeles komplicerede, jo dybere du dykker ned i platformen. Hvis du har nogle spørgsmål til, hvordan du kan optimere dine kampagner, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Hos Admatic Digital har vi erfaring og kendskab til at arbejde med en lang række Google Ads-kontoer. Kontakt os for at høre, hvordan vil kan hjælpe din virksomhed.