SPLITTEST – VIGTIGT MARKETING TILGANG
For du som er erhvervsdrivende, er splittest en yderst vigtig aktivitet, hvis du arbejder med design, markedsføring, produktudvikling osv. Splittest går ud på, at du har to eller tre varianter af den samme ting, hvor de så hver adskiller sig fra hinanden. Herved er planen således at måle, hvilke af varianterne en given bruger/kunde synes bedst om. Det er en slags testmetode for klargøre, hvilke produkter og varianter den enkelte privatperson synes bedst om.
Splittest er et essentielt værktøj
Spørgsmålet er, hvordan man måler disse varianter og tiltrækker besøgende til diverse sider på din hjemmeside. Adskillige værktøjer på nettet og blandt andet Facebook tilbyder at oprette variationer og test af dine sider og undersider;
- Splittestkampagne i Annonceadministrator Facebook
- Visual Website Optimizer
Nogle af disse programmer tager imod betaling. Værktøjerne giver klart nogle fordele ift. beregne og måle forskellige produkters popularitet og funktioner med hinanden. Det er meget nemmere at forstå, når man først bruger programmet
Vigtige elementer ift. splittest
For at se om du har opnået en øget konverteringsrate og takket været hvilke elementer, kan du teste stort set alt på dit website. Hvad der giver bedst mening at udføre split test på, er følgende:
- Tekster og overskrifter
- Konverteringselementer – farve, placering, tekst og størrelse
- Hjemmesidens struktur – billeder, webshop og købsknap
Der er flere knapper, man kan trykke på og som du burde være opmærksom på. Elementer er derfor yderst vigtige til øget konverteringsrate og besøgende.