B2B

B2B – BUSINESS TO BUSINESS

B2B betyder Business to Business. Med andre ord er det handel mellem virksomheder. Er din virksomhed på B2B markedet, bortfalder den almindelige forbrugerbeskyttelse, og aftalen mellem firmaerne vil være i stedet være gældende. I dag bliver der handlet på B2B markedet inden for alverdens områder og brancher. Som erhvervsdrivende skal du dog være opmærksomhed, at aftalefriheden vil være sat ude af kraft med købelovens regler om ufravigelige bestemmelser. Set fra den lyse side, er det meget normalt, at virksomheder som sælger til virksomheder har flere trofaste kunder modsat B2C markedet.

Hvad betyder det at have en B2B-forretning?

B2B-salg indebærer f.eks. stor kontraktværdi. En typisk handel mellem to virksomheder er ofte fem-seks eller til og med syvcifret. En høj kontraktværdi skyldes primært store kvantitet- og mængdesalg samt virksomheder som er villige til at betale større beløber for produkter og ressourcer. Normalt er der flere ansatte i en B2B virksomhed. Når der skal blive handlet og købt, bliver beslutningen sjældent taget alene. Her er der ofte flere ansatte i forskellige relevante arbejdspositioner som er med til at afgøre købsvalget. Salgsprocesserne kan vare lidt længere tid for en B2B virksomhed, da markedet typisk er mindre, dog med flere trofaste kunder end B2C branchen. Personlig kontakt er yderst vigtig, især hvis man skal udføre B2B-salg.

3 gode råd til din online-website eller webshop

  1. Kontakten mellem kunde og ordremodtageren er uundgåelig – om det er online, over telefonen eller face to face. Den gode kundeservice skal altid tilbydes, hvis muligt på ethvert tidspunkt. Skab et log-in system til dine kunder og det må gerne være nemt samt overskueligt. Mange virksomheder benytter sociale medier for at skabe et virtuelt sammen-bånd mellem dem og kunder; det også en mulighed
  2. Skræddersy pris- og kundegrupper på forhånd. Vis virksomhedens produkters priser klart og tydeligt. Med log-in gør du det for specifikke kundegrupper. Tilbud og særlige rabatter på produkter er et attrappktivt syn for besøgende og leads.
  3. Genkøb skal være nemt og fleksibelt. Det er vigtigt, at kunderne kan logge ind på dit website uden problemer. Eller hvis de i tvivl om noget, skal de kunne ringe til virksomhedens nummer på givent tidspunkt

Læs mere om Admatic Digital 

admatic digital marketing bureau