Få mest ud af Google Ads med negative søgeord

Få mest ud af Google Ads med negative søgeord
De fleste, der har prøvet kræfter med Google Ads, kender til udfordringer med irrelevant trafik fra bestemte søgetermer. Det kan derfor være en rigtig god idé at sikre, at dine annoncer ikke vises ved søgninger, der i bund og grund ikke er relevante for dig.

I denne guide dykker vi ned i ét af de vigtigste og mest undervurderede værktøjer i Google Ads – negative søgeord. Hvis du allerede beskæftiger dig med Google Ads, er det sandsynligvis et værktøj, du er ganske fortrolig med. Hvis ikke, bør du læse videre, så du kan få mest ud af din annoncering med dette værdifulde værktøj. 

Hvad er negative søgeord, og hvorfor er de vigtige? 

Før vi dykker dybere ned i, hvordan du kan bruge negative søgeord, er det vigtigt at forstå, hvad det i det hele taget er. 

Negative søgeord er specifikke søgeord eller fraser, som du kan tilføje til din Google Ads-kampagne for at forhindre, at dine annoncer bliver vist på bestemte søgninger. Med andre ord forhindrer du, at dine annoncer bliver kommer frem på søgninger, der ikke er relevante for din forretning og det, du tilbyder. Det er derfor en genial genvej til at målrette dine annoncer til de rette publikummer!

Negative søgeord giver dig en unik mulighed for at ekskludere søgeord fra dine kampagner, hvilket hjælper dig med at vise dine annoncer på søgeord, som er vigtige for dig. Det målretter med andre ord din kampagne, hvilket kan være med til at sikre, at dine annoncer vises til de brugere, der er interesseret i det, du og din virksomhed tilbyder. 

Når du igangsætter en kampagne, er det derfor vigtigt at gøre sig tanker om, hvad der er vigtigt at målrette sig imod. Og hvad der ikke skal målrettes imod. For eksempel kan du undersøge, om der er søgetermer, der er nært beslægtet med dine søgeord, men som kan komme frem for brugere, der søger på noget andet end det, du tilbyder. 

Du kan for eksempel tilføje “billige” som et negativt søgeord, hvis du forhandler eksklusive high-end smykker og ure, for dermed at nå det rette publikum med dine annoncer. Når dine annoncer hovedsageligt bliver vist på relevante søgetermer, så forbedrer du også din klikrate (CTR), og chancen for, at du rammer brugere, som er interesseret i dine produkter eller services, øges markant. 

Hav de forskellige matchtyper i baghovedet

Som med de søgeord, du målretter dine kampagner efter, kan negative søgeord bruges i forskellige matchtyper, som er bredt match, sætningsmatch og eksakt match. Du kan bruge de forskellige matchtyper til at styre, om du vil udvide dit søgeords rækkevidde, eller om du vil gøre det mere specifikt.

1. Bredt match

Bredt matchende negative søgeord er standardtypen af negative søgeord, og den sørger for, at dine annoncer ikke vises, hvis en søgning, uanset rækkefølge, indeholder alle de ord, du har angivet. På den måde kan du eliminere de søgninger, der ikke er relevante for dine produkter eller ydelser. 

Eksempel: Hvis du sælger skræddersyede jakkesæt, kan du med fordel tilføje “job” som et bredt matchende negativt søgeord, så dine annoncer ikke vises for brugere, der jagter et job som skrædder. 

2. Sætningsmatch 

Ved at tilføje et negativt søgeord som sætningsmatch sikrer du, at dine annoncer ikke vises for søgninger, der indeholder den præcise frase i den præcise rækkefølge, som du har angivet som dit negative søgeord. 

Eksempel: Hvis du driver en online smykkebutik med henblik på salg, så kan du med fordel tilføje “gratis smykker” som negativt søgeord med sætningsmatch. Det vil forhindre annoncerne i at blive vist for brugere, der søger efter gratis smykker. 

3. Eksakt match 

Negative søgeord med eksakt match sørger for, at din annonce ikke vises, hvis en søgning indeholder de specifikke søgetermer i samme rækkefølge og uden yderligere termer. Ved søgninger med søgetermen og yderligere ord vises annoncen derfor stadig. 

Eksempel: Hvis du driver en online skobutik, der sælger sneakers og støvler, men ikke løbesko, kan du tilføje “sko til løb” som dit eksakte negative søgeord. Dine annoncer vil dog stadig vises, hvis søgningen består af det negative søgeord i kombination med yderligere ord. 

Få flere kunder i butikken for færre penge 

Når du får udelukker søgetermer, der ikke har relevans for din virksomhed, får du flere relevante besøgende og øger din chance for at skaffe flere kunder. Det har vi vist allerede gjort klart. Men der kan også være penge at spare, fordi du bruger dit budget mere effektivt ved at skære søgninger og kliks, der ikke har relevans for din virksomhed, fra. Du øger mængden af relevante kliks, og de relevante kliks vil i gennemsnit være billige at anskaffe, fordi du ikke bruger midler på søgninger, der ikke tiltrækker relevant opmærksomhed til din virksomhed. 

Få indblik i dine kunders søgninger

På din Google Ads-konto kan du under fanen “Søgetermer” få et overblik over de søgetermer, som dine annoncer er blevet vist på, og du vil også kunne se, hvilke søgeord der har udmøntet sig i kliks og konverteringer. 

Det er et særdeles brugbart værktøj til at få indblik i dine kunder og ikke mindst i, hvilke søgninger der har relevans for din virksomhed. Og måske endnu vigtigere de søgninger, der ikke har relevans. Du kan nemlig finde nye, irrelevante søgninger, som du måske slet ikke havde haft i tankerne, men som du nu kan tilføje som negative søgeord. 

Hvor skal de negative søgeord tilføjes? 

Det er et godt spørgsmål, og det kommer meget an på, hvad dit formål er. Du kan nemlig tilføje negative søgeord på forskellige måder. Derfor gør du dig klogt i at overveje, hvad der passer bedst til netop dine annoncer. 

Du kan overveje, om det er i en specifik annoncegruppe eller en hel kampagne, at du gerne vil udelukke en søgeterm. 

Skal man så altid tilføje negative søgeord?

Hvis du har tilstrækkeligt budget og ikke har noget imod, at budgettet bruges på mange forskellige søgninger, der ikke nødvendigvis er helt relevante, så kan du indlede dine kampagner med ikke at tilføje negative søgeord. Det kan være en god måde at se, hvilke søgninger dine annoncer kommer frem på. På den måde kan du få inspiration til nye søgeord og ikke mindst negative søgeord til dine kampagner. 

Sommetider kan søgeord også være tvetydige, hvor dit firmanavn eller navnene på dine produkter kan blive vist på søgetermer, der ikke er relevante for din virksomhed. I så fald er det vigtigt, at du formulerer dig præcist i dine annoncetekster, så du kommer tvetydigheden til livs. 

På den måde minimerer du risikoen for at bruge unødigt budget på søgninger, der ikke har relevans for dig. 

Implementer negative søgeord på dine kampagner

Negative søgeord er ofte en god ide at benytte sig af, da det bidrager til at målrette dine annoncer mere præcist for det rette publikum. Du får med andre ord mulighed for at udelukke de søgetermer, der ikke udmønter sig i relevant synlighed og kliks for din virksomhed. 

Der er flere fordele ved at bruge negative søgeord. Du øger din klikrate (CTR), da flere af de brugere, der ser dine annoncer, klikker på dem, og du bruger i samme ombæring dit budget mere effektivt. Herudover sikrer du en bedre brugeroplevelse, når dine annoncer ikke vises på søgninger, der ikke har relevans for hverken dig eller brugerne.

Hvis du oplever manglende trafik eller større nedgang i især relevant trafik, så kan du med fordel tjekke listen af negative søgeord for at se, om der er nogle termer, der alligevel kan vise sig at være relevante for dig. 

Brug for hjælp til negative søgeord? 

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål angående negative søgeord samt alle andre spørgsmål vedrørende Google Ads, når du ringer på 42 61 00 61. 

Du kan også læse videre her for at blive klogere på, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Google Ads.