CTR – effektiviteten af digital marketing
Click Through Rate bruges til at måle, hvor effektive dine søgeord og annoncer er. Den måler desuden klikraten på dine annoncer, hvilket vil sige besøgende som har klikket på dit indhold. Programmet giver et overblik for, hvor mange der rent faktisk ser din reklame. Der mange fordele ved at bruge CTR:
– Dine annoncer og søgeord har hver deres CTR, som du også ville kunne se på din konto
– En høj CTR er en indikation af, at brugerne synes, at dine annoncer er brugbart og relevante. Samt bidrager det til dit søgeords forventede CTR
– Hvis du vil vurdere, om du har en effektiv CTR, skal du se tallet ift, hvad du annoncerer for og på hvilke slags netværk.
CTR bruges til at vurdere, hvilke af dine annoncer og søgeord, der er effektiv, og hvad der burde optimeres. Jo bedre dine søgeord og annoncer er relateret til hinanden og din virksomhed, desto mere sandsynligt er det, at en bruger klikker på din reklame efter at have søgt på din søgeordssætning.
Hvordan optimer du din CTR på Google og er det godt for din forretning?
Click Through Rate dækker over alle former for online marketing; Facebook, Google Ads, SEO-tekster, bannerannoncer, pop up og meget mere. For dig som driver websites og online marketing, skal du mest fokuserer på konvertering. Det betyder, at du skal få læseren til at klikke på dit link.
Det kommer helt an på, hvorved om en CTR er god. Meget af det handler om branche og kontekst. Er din CTR på Google lav, så burde hellere tjekke dine metatekster igennem. Titel og description er vigtige, og de vises på SERP, nå din website kommer frem på Google. Sørg for at skrive konkret, brug primære søgeord som er nøgleord og relateret.