B2C – BUSINESS TO CUSTOMERS
Modsat B2B, er Business to Consumer målrettet til privatpersoner. B2C er en mere personlig markedsføring til kunden. Her fokuserer man på direkte salg og markedsføring mellem virksomhed og forbruger. Der er især mange virksomheder, som kommunikerer med enkelte kunder igennem e-handelswebsted og online-shops. Lavere købsvolumen af produkter med højere priser, karakteriserer typisk B2C-virksomheder. Ofte opfylder B2C-virksomheder rollerne som mellemmand i forretningsverdenen eller direkte led til den private kunde. Selvom udtrykket betyder salg til direkte forbruger, er den nu kendt for online- og e-handel.
B2C – salg og markedsføring
Med en B2C forretning handler det om at ramme privatkunder og onlinebrugere med virksomhedens budskab. Typiske markedsførings-kanaler for onlinevirksomheder er: SEO, Google Ads, Email Marketing og Amazon Ads. Disse online værktøjer bruges til at skabe værdi for din virksomhed samt produkter. Nogle gange er ”online formidlere” også involveret. De er en slags mellemmand, der sætter købere og privatbrugere i kontakt med hinanden. Bemærkelsesværdige eksempler på onlineformidlere kunne være; Air BnB, Expedia, eBay, Facebook og Instagram osv. I B2C handel kan du vælge din egen forretningsplan og virksomhedsmodel. Du har lidt flere frie rammer ift. B2B markedet, hvor der typisk er større organisationsstruktur, arbejdsafdelinger og fokus på regelstyring.
Hvordan skiller B2C sig ud ift. andre markeder og virksomhedstyper?
De fleste B2C virksomheder tilbyder og sælger et produkt (fx online) til en privatkunde, der bestiller på internettet uden behov for at interagere med hinanden, face to face eller mundtligt. Kig på Zalando eller Miinto: disse virksomheder er godt kørende især pga. lette og fleksible selvbetjeningsfunktioner, som de tilbyder igennem deres apps og hjemmesider. Dette kun være en mulighed for din virksomhed. B2C virksomheder har for det meste et rigt produktindhold og bredt sortiment. Hjemmesiderne skal altid have informative beskrivelser, billeder med høj kvalitet og kundehistorier. Høj synlighed på forskellige søgefelter starter med optimeret tekstindhold. Dette er suppleret med hjælp fra korrekt og snorlige teknisk SEO – herunder meta beskrivelser, tags samt skema osv., hvilket du kan læse mere om her.