Du kan oprette dine webadresser manuelt eller ved at bruge en webadressegenerator. Der er tre forskellige generatorer til hvert sit formål. Det er vigtigt, at du bruger den rette type generator:
– Webadresseværktøjet til Google Analytics-kampagner til generering af webadresse til websites
– Webadresseværktøjet til Google Play til generering af webadresse til apps i Google Play Butik
– Webadresseværktøjet til iOS-kampagnesporing til generering af webadresser til apps i Apple App Store
Brug URL-builder til at sætte parametre op, så du kan optimere din tracking i Google Analytics. Når du kører kampagner på eksterne sider, er det dit job at finde ud af, hvilke banner der virker
og øger søgningsraten. Du kan f.eks. have et topbanner, bundbanner og en sidebaner på samme side. Dog kan du ikke se, hvilket bannere brugeren klikker på – medmindre du bruger URL-builder.
Google Analytics og UTM-koder
Det er altafgørende for din virksomhed at vide, hvor din online trafik kommer fra. Når det er højsæson; Jul, Black Friday eller Halloween, skal du huske at justere din content på dine annoncer og reklamer alt efter tiderne. UTM står for ”Urchin Tracking Module” og er oplysninger, som du tilføjer til din landingsside-URL, inden linket indsættes og sendes til forskellige mails. Klikker besøgende eller kunder på URL, bliver alle tags i dit website, sendt og registreret i Google Analytics.
Søg efter Google og URL på søgefeltet. Find yderligere informationer, hvis du er i tvivl.