Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er det, der går forud for selve søgemaskineoptimeringen. Analysen er derfor vigtig for SEO-arbejdet, og den går ud på, at man finder de ord og sætninger, som folk søger på i søgemaskiner, der er relateret til dét produkt, du som virksomheder udbyder. Søgeordsanalysen er en vigtig del af det digitale markedsføringsarbejde, da du ellers risikerer at gå glip af potentiel trafik, engagement og dermed omsætning. Med analysen finder du frem til de søgetermer, der er relevante for dig. Det giver dig med andre ord også indsigt i de behov, der eksisterer i dit marked og blandt din målgruppe.

Med en søgeordsanalyse kan du finde frem til:

  • Relevante søgeord for din virksomhed
  • Konkurrencen på søgeordene
  • Søgeordsvolumen
  • Søgeordsintentionen

Relevante søgeord og -fraser handler om, at din hjemmeside kan levere dét, som de besøgende leder efter. Det skal med andre ord imødekomme behovet bag søgningen, det vil sige søgeordsintentionen.

Der er adskillige platforme, du kan bruge til at finde frem til relevante søgetermer for netop din hjemmeside, herunder MorningscoreSemrush og Google Keyword Planner.

Kortlægning af søgeord

For at få overblik over behovet i dit marked og de søgeord, du skal optimere på, kan du med fordel kortlægge dine søgeord.

Du kan med til at starte med tage udgangspunkt i din egen hjemmeside. Det er alt andet lige denne side, du gerne vil have trafik på. I dit SEO-værktøj kan du undersøge hvilke søgeord, der bruges for at nå frem til din hjemmeside. Når benarbejdet med din egen hjemmeside er overstået, kan du udvælge konkurrenter på baggrund af søgeord, som du gerne vil undersøge.

Herefter kan de næste faser af SEO-arbejdet påbegyndes, hvor du kan prioritere søgeordene og implementere dem i dit content.

Læs mere om Admatic Digital

seo analyse - ikon