Hvis du kun arbejder med dit primære søgeord, når du arbejder med SEO, begrænser du dig selv og kvaliteten af dine tekster. Relaterede søgninger og søgeord er ord, der er relateret til det primære søgeord.
Hvorfor bruge relaterede søgeord?
Ved brug af relaterede søgeord sørger du for, at du skriver en mere varieret og bedre SEO-tekst. Jo flere relaterede søgninger, du kan bruge i din tekst, jo bredere og mere detaljeret bliver din tekst. Dermed undgår du en høj keyword density og eventuel keyword stuffing, som kan være skadelig for din SEO.
Google prioriterer ligeledes tekster, som grundigt besvarer spørgsmål om et bestemt emne. Derfor nytter det ikke noget, at du blot bruger det samme søgeord gentagne gange. Med søgeord relateret til dit primære søgeord har du mulighed for at udvide og ikke mindst målrette din tekst yderligere, så du ikke begrænser dig til det ene emne. Jo flere spørgsmål, du besvarer, jo gladere bliver dine kunder eller læsere.
Primære søgeord kan også være yderst konkurrenceprægede, hvilket gør det svært at nå øverst på søgeresultaterne. Ved skrive tekster med relaterede søgeord, som konkurrenterne ikke har fokus på, får du en hurtig genveje til at nå til tops på søgemaskinerne.
Det er derfor et vigtigt værktøj, som kan bruges i samspil med dine øvrige søgeordsværktøjer.
Hvordan finder man relaterede søgeord?
Man kan med fordel finde frem til relaterede søgninger i forbindelse med den søgeordsanalyse, der går forud for skrivningen. Dermed får du et indblik i, hvad interessenter ellers søger efter, når de søger på det primære søgeord. Der er flere værktøjer, som viser relaterede søgninger. Værktøjerne viser også, hvor ofte de pågældende ord søges på månedligt samt søgningernes CPC (Cost-Per-Click). Oplysningerne giver dig mulighed for at målrette og forbedre dine SEO-tekster og -strategi yderligere.
Hvordan benytter man relaterede søgeord?
Relaterede søgninger kan integreres i dine tekster på adskillige måder afhængig af formål.
Man kan f.eks. integrere relaterede søgninger som synonymer for det primære søgeord, så man undgår gentagelser. Derudover kan du benytte søgeordene i titler, overskrifter, alt tags, metabeskrivelser og andet.
Helt lavpraktisk skal de blot indarbejdes i teksten. Google er blevet mere avanceret, og hvis man skal belønnes igennem høje placeringer på søgemaskinerne, skal man på fyldestgørende vis besvare de spørgsmål, der måtte stilles af brugerne.
Læs mere om Admatic Digital