Hvad er ON-site og OFF-site søgemaskineoptimering?
Det at on-site optimerer din virksomheds website, er det samme som at sige, at man tager højde for brugernes oplevelse af websider og søgemaskinernes algoritmer. On-site optimering omfatter mange parametre og har en afgørende betydning for, om en website kan arbejde med eksempelvis Google. Ved on-site optimering skal man være opmærksom på følgende:
- Struktur
- Opbygning af URL
- Tekst
- Overskrifter
- Titler
OFF-site/page optimering
Det omvendte af on-site optimering er off-site optimering. Her er fokus ikke på websidens “indre”, men dens ydre. Man kan off-site optimere gennem linkbuilding. Altså det betyder, at dit website fremgår på andre hjemmesider, annoncer, blogs og andet. Kort fortalt med off-site, optimerer man sin side ved at andre nævner den. Linkbuilding er uden tvivl den mest populære og effektive off-page SEO-teknik. Skal man skære det i pap, så er linkbuilding tilpasning af indgående links til ens hjemmeside. Det vil sige tilmelding til forskellige virksomhedsregistre mv.
Søgemaskiner viser altid de bedste søgeresultater med relevans for den besøgende
Søgemaskiner har i flere år forsøgt at vise de bedste resultater til de søgende på deres søgefelter. Søgemaskiner ser på onsite elementer såsom: interne links, indhold, beskrivelser og sidetitler osv. Disse er slags signaler for selve websitet, der også har referencer fra andre hjemmesider. Title Tag er en af de vigtigste dele i on-page optimering. Inkluder altid Meta Keywords selvom Google ikke længere interesser sig for dem. Dog er de vigtige for interne funktioner på din hjemmeside. Headings (overskrifter og underskrifter) skal være i orden. Der er flere parametre som afgør hvor succesfuld on-page optimeringen bliver.