Linkbuilding

Linkbuilding – Hvad er det?

Linkbuilding er en SEO-metode, som grundlæggende handler om at få andre sider til at linke til din hjemmeside. Konceptet er dog mere abstrakt end som så, og det er derfor nødvendigt en lidt mere dybdegående beskrivelse.  

I denne disciplin går man målrettet efter at styrke en hjemmesides autoritet ved at få links fra andre hjemmesider. Linkbuilding handler derfor om at styrke troværdighed og autoritet ved at få links ude fra. 

Det hele bygger derfor på det simple rationale om, at forbrugere ofte tiltrækkes ydelser, som andre anbefaler, da det dermed fremstår mere troværdigt. 

Hvilke former for linkbuilding er der?

Tre af de mest almindelige typer linkbuilding er intern linkning, ekstern linkning og udgående links. 

Interne links

Med intern linkbuilding sikrer du dig en god intern linkstruktur på din hjemmeside. Ved internt at linke til dine vigtigste sider sørger du for, at Google lettere kan navigere i din hjemmeside og dets indhold. 

Eksterne links

Ved ekstern linkbuilding dannes der links fra andre sider, der henviser til dit website. Det er den type links, som er vigtigst for dit website. Det kan for eksempel være medier, blogs eller lignende, som anbefaler dit produkt eller din hjemmeside, og som i samme ombæring linker dertil. Hvis dit produkt er godt og har fået opmærksomhed, kan du være heldig og modtage eksterne links. Kunder og samarbejdspartnere er oplagte aktører, som kan linke til dig og dit produkt. 

For gratis linkbuilding kan du spørge medier, hjemmesider og blogs, om de vil linke til din side. I din outreach kan du også købe links. Flere medier tilbyder betalte artikler, der linker til din hjemmeside. Denne type artikler vil markeres som en annonce. Selv om mange brugere vil undlade at læse indholdet, så vil det forbedre din rangering på Google, hvilket er det centrale med henblik på SEO. 

Google registrerer, hvor mange links, der henviser til din hjemmeside, hvilke sider de kommer fra, og hvilken kvalitet siderne har. Der skal derfor ikke bare linkes til din side – linksene skal være af en vis kvalitet! I forbindelse med SEO tilskrives links en bestemt linkværdi, som er baseret på sidens autoritet. 

Udgående links

Denne type linkoptimering indebærer, at du linker til andre sider fra dit website. Udgående links tydeliggør for Google, og det forbedrer oftest din placering på Google. Samtidig er det gratis at udføre. Det er vigtigt, at den hjemmeside og det indhold, du linker til, er troværdigt, tidssvarende og relevant for indholdet på din egen side. Den side, du linker til, skal også gerne have samme sprog og sproglig tone som din egen. 

Læs mere om Admatic Digital