Kort fortalt er keyword stuffing et udtryk, som beskriver en overdreven brug af keywords i en tekst til søgemaskineoptimering. Begrebet er tæt relateret til keyword density, som er et mål for, hvor ofte et nøgleord forekommer i en tekst.
Keyword stuffing bør undgås
Der er dog ingen grund til at blive unødigt urolig for, om du gør brug af keyword stuffing. Hvis din tekst handler om et bestemt emne, så nævner du det selvfølgelig en del.
Når brugen af nøgleordet bliver overdrevent, kan det til gengæld blive skadeligt. Det kan eksempelvis betyde, at din side ikke vil rangere på det pågældende ord, eller at Google straffer dig på andre måder. Det skyldes nemlig, at keyword stuffing ofte bruges i forbindelse med black hat og grey hat SEO, som er mere eller mindre lyssky metoder til at rangere højt på Google eller andre søgemaskiner. Derfor er det en god idé at undersøge, om dit nøgleord optræder for ofte. Det kan du gøre manuelt eller ved at bruge et eksternt værktøj.
Hvordan undgår man det?
Søgemaskiner er nemlig blevet så smarte, at de forstår synonyme og prioriterer tekster, der er skrevet til mennesker.
Først og fremmest er det vigtigt, at du skriver tekster, der er tiltænkt brugerne fremfor søgemaskinerne. Du skal dog søgemaskineoptimere teksterne, så søgemaskinerne kan forstå deres indhold for derefter at rangere dem.
Skriver du tekster vedrørende et bestemt emne, kan det være nærliggende at nævne samme ord flere gange. I og for sig er det også i orden, men du skal blot være opmærksom på keyword density (søgeordstætheden), så teksten er letlæselig, og du samtidig undgår keyword stuffing. Synonymer og nøgleord, som relaterer sig til emnet, kan derfor være en oplagt genvej til mere læsevenlige tekster, som ikke bruger det samme søgeord for ofte, og som dermed er mere SEO-venlige.
Læs mere om Admatic Digital