Interne links sender dine besøgende videre til andre sider på din webside eller blog. Omvendt er eksterne links, noget der fører til andres hjemmesider eller blogs. Der er gode grunde til at tænke på intern linkbuilding, hvis du ikke allerede er i gang.
Fordelene ved interne links;
– En af de gavnlige effekter er, at dine besøgende vil bruge længere tid på din side. Jo længere de er på siden, jo mere tid er der til at overbevise dem om, at de skal købe dit produkt.
– En anden og meget væsentlig effekt er, at du med enkle midler kan forbedre din placering i Googles søgeresultater markant.
– Linkbuilding er en længerevarende proces, og her er intern linkbuilding en enkel, effektiv og smart måde, at bibeholde sin gode placering.
Er interne links noget, du kan bruge?
Med intern linkbuilding kan du lave interne links med formålet om at optimere dit website. Takket været dette, forstår søgemaskiner bedre sammenhængen mellem indholdet og hierarkiet på dit website. Interne links er vigtige, fordi det hjælper søgemaskiner med at forstå sidens og dens indhold. Hvis du f.eks. har mange interne links som peger på en vis underside, vil søgemaskiner som Google eller Yahoo opfatte den vigtigere end fx andre undersider med færre interne links. Alle links på dit website vil have en værdi. Linkværdien afhænger af hvor mange backlinks siden har. Typisk har forsiden den højeste linkværdi. Du bestemmer nærmest, hvor meget en side har i linkværdi. Det er altså vigtigt, at du linker til de sider som har størst betydning for din virksomhed.