CPA

CPA – Cost per action management system

CPA eller rettere sagt Cost Per Action som på dansk betyder Omkostninger pr. Salg. Det er en afregningsmodel, der er nyttig for din virksomheds fortjeneste og til at måle effekten af din markedsføring. I AdWords beregnes CPA ved at dividere dine samlede omkostninger til Google med antal konverteringer, dvs. antal udførte handlinger som spores – f.eks. et salg, kundehenvendelse eller tilmeldinger. Således finder du af, hvor meget du betaler per. kundebesøg. Hvis du i tvivl om værdien af dine kunder som besøger dit website, kan du med fordel bruge CPA i Google Adwords.

Med CPA er der en form for “no cure no pay” model, der betyder ingen omkostninger for dig som produkt- eller serviceudbyder, medmindre der bliver genereret omsætning. CPA er altså en måde at måle effekten af en marketingkampagne. I praksis foregår det på den måde, at en bruger ser en annonce eller link. Vedkommende klikker og foretager køb. Mediet eller dit website bliver informeret om ordren og herefter sker der en transaktion på den aftalte CPA.

Overordnet set, er CPA and Cost per Acquistion en afregningsmodel for dine markedsføringskampagner. Det er en model, der fokuserer på, hvordan du kan opnå øget salg. Afregningsmetoden foregår således; en forbruger ser din annonce, vedkommende klikker på linket, forbrugeren foretager herved en konvertering altså en bestilling. Udbyderen af produktet modtager ordren, dermed får annoncemediet besked om, at der er gennemført et køb. Til sidst gennemføres transaktion mellem virksomhed og annoncemediet, hvor udbyderen betaler annoncemediet. Annoncemedierne kan f.eks. være Google Ads, Facebook og meget mere.

Sæt nogle CPA-mål

Hvis du vil optimere AdWords ud fra CPA er det vigtigt, at du kender værdien af dit kundeemne. Fokuser på de kampagner der giver den laveste CPA. Der er ikke rigtigt et rigtigt eller forkert CPA-mål – det afhænger af virksomhedstypen. Brug CPA når du ikke kender dine kunders værdi. Du kan eventuelt bruge CPA-måler i Google AdWords. Læs mere her.

admatic digital marketing bureau