Contextual Targeting er en kontekst målretning, hvor Google Ads bruger dine keywords, emner og indhold til at tilføje annoncer på relevante websider. Derfor er det en god ide at anvende relevante og korrekte ord i dine sider. Google analyserer indholdet i din website, bestemmer dens centrale tema og placering på søgefeltet. Hvis besøgende hermed slår det keyword eller temaord op på søgefeltet, bliver det nemmere for dem at støde ind på din hjemmeside, da din synlighed på netværket øges. Dette er takket være Google Ads og Google AdSense. Contextuel Targeting bruges i forbindelse med forskellige annoncenetværker, der distribuerer annoncer til hjemmesider og matcher dem med udgangspunkt i den tekstlige/kontekstuelle sammenhæng mellem annonce og website.
Hvad bliver Contextuel Targeting helt præcis brugt til?
Annoncer har altid eksisteret – om det er tekst eller grafisk baseret. I dag er de fleste annoncer på internnet. Søgemaskiner er blevet meget bedre til at bruge deres teknologi til at matche utallige annoncer og sider, der er i verden. Man kan se resultaterne flere steder, blandt andet i søgefelterne. Visse programmer hjælper dig med at skrive og analyserer indholdet i din hjemmesides tekster. F.eks. Google AdSense hjælper dig med smarte annonceplaceringer og annoncepladser. Platformen optimerer annoncer til smartphones. Det er vigtigt, at du skriver en godkendt og egnet tekst som opfylder Googles SEO-guide samt krav. Adsense koster dog penge. Forskellen mellem Google Ads og Google AdSense er ikke stor, og du kan yderligere læse om det på Google Support. Kan du ikke lide at bruge Google i det hele taget, så kan du vælge Yahoo Ads mv.
Kontekstmålretning og display-annoncer
Med displaynetværket bliver dine annoncer vist på andres hjemmesider og scrolles. Displaynetværket adskiller sig fra søgenetværket. I en verden med moderne og nye displays finder man mere end to millioner hjemmesider, apps, programmer og videoer. Her vises forskellige virksomheders annoncer i form af billeder samt suppleret med dynamiske reklamevideoer på toppen eller siderne. Bruger du denne type af netværk, kan du udvælge egnede og relevante websites alt efter hvilket produkt, din virksomhed sælger. Disse distributionskanaler kaldes også ”placement targeting” eller søgeord. På baggrund af disse ord udvælger man også hvilken kontekst og tema, dine annoncer skal vises i. Displaynetværket går ud på ”pushe” virksomhedens markedsføring: ofte i form af bannerannoncering, hvilket typisk kræver færre kliks end normale annoncer. Læs mere om Admatic Digital