CONTENT MARKETING – INDHOLD MED VÆRDI
Content marketing er en marketingdisciplin med fokus på at producere godt, relevant og værdiskabende indhold. I modsætning til andet marketing er der derfor ikke blot tale om reklamestøj med henblik på at sælge et produkt.
Med denne tilgang kan du styrke dit brand, skabe autoritet og tiltrække nye kunder ved hjælp af relevant indhold.
Hvordan laver man content marketing?
Content marketing kan give langvarige resultater, og omkostningerne kan oftest holdes på et tåleligt niveau. Du kan skabe indhold, der skaber mening og værdi for din målgruppe, hvilket kan øge din virksomheds troværdighed, brand og autoritet. Den største forhindring er at finde ud af, hvilket indhold du skal sende målgruppens vej, og ikke mindst hvordan du gør det. Planlæg derfor produktionen og distributionen af dit indhold, inden du begynder.
Dit indhold kan være blogindlæg, guides, informative videoer m.v. Content marketing er en bredt omfavnende disciplin med mange potentielle ansigter.
Det vigtigste er, at indholdet er relevant og skaber værdi for dit publikum. Få indsigt i din målgruppe, og skræddersy indholdet derefter. Hvis indholdet ikke skaber værdi, så læser dit publikum ikke videre. Hvis indholdet omvendt er relevant og skaber engagement, kan det være grobund for meningsfulde relationer til dine potentielle kunder.
Indholdet kan først skabe værdi, når det læses af modtageren. Der skal derfor lægges en plan for, hvordan du vil distribuere indholdet. Sociale medier, blogs, artikler m.v. er alle kanaler, der kan hjælpe med at kommunikere med potentielle kunder og skabe øget synlighed på din virksomhed og dens ydelser.
Distribueringen af indhold på tværs af kanaler er godt for din SEO og kan skabe øget synlighed på søgemaskiner. Hvis du leverer godt og relevant indhold, kan det resultere i, at andre linker til din side, hvilket kan skabe solide backlinks og dermed god linkbuilding. Ved at bruge søgeord dine modtagere efterspørger i din content marketing, kan du øge din rangering på relevante søgeresultater.
Hvorfor lave content marketing?
Helt lavpraktisk skal man lave content marketing, fordi det er effektivt og ikke koster mange ressourcer. De potentielle fordele er mange.
Dine potentielle kunder ved, hvad de vil have. Hvis du forsyner dem med det indhold og den information, de søger, inden de foretager et køb, er du allerede nået langt.
Ved at udstyre dine modtagere med godt indhold og relevant viden styrker du ligeledes dit brand og forbedrer din synlighed. Med et længere sigte kan du samtidig holde fast i dit publikum, når du løbende præsenterer dem for relevant og værdiskabende indhold.
Content marketing er et langsigtet projekt, hvor målet er at skabe stærke og indbringende kunderelationer på den lange bane. Jo mere relevant information og indhold, du kan udstyre dit publikum med, jo større sandsynlighed er der for, at du er i kundernes bevidsthed, næste gang de skal foretage et køb.