CAC er en forkortelse for Customer Acquisition Cost og er et begreb for, hvad det koster din virksomhed at få nye kunder.
CAC er oplagt at anvende, hvis du gerne vil udregne prisen for at skaffe en ny kunde. Det kan koste mange penge og ressourcer at skaffe nye kunder, og derfor er det vigtigt at vide, om man får noget for det marketingbudget, som din virksomhed investerer i.
For at beregne din Customer Acquisition Cost (CAC) kan du bruge denne formel:
CAC beregning: Alle marketing- og salgsomkostninger / Antal nye kunder
Når du har beregnet alle marketing- og salgsomkostninger, dividerer du dem med antallet af nye kunder, som du har skaffet i perioden.
For eksempel, hvis du bruger 20.000 kr. på salg og marketing og får 50 nye kunder:
CAC = 20.000 / 50 = 400 kr. Det betyder, at det koster din virksomhed i gennemsnit 400 kr. at skaffe en ny kunde.
Denne beregning kan vise, om du bruger for meget eller for lidt på at skaffe nye kunder. Hvis din CAC er for høj, kan det betyde, at det er for dyrt at tiltrække nye kunder. Omvendt kan en lav CAC betyde, at du bruger for lidt.
Ved at beregne din CAC kan du evaluere, hvilke kanaler, budskaber og kampagner der er mest omkostningseffektive for at skaffe nye kunder. Du kan også sammenligne CAC på tværs af forskellige tidsperioder, kanaler, målgrupper osv. for at identificere trends og optimere din marketingindsats.
Det kræver optimering af marketingkanaler samt fastholdelse af kunder og fokus på kundeloyalitet. Derudover kan du fokusere på at målrette dine kampagner bedre, så det taler til kundens behov.
Hos Admatic Digital er vi erfarne i at optimere virksomheders marketingstrategier og skabe bedre vækst for dem. Med et team af specialister indenfor flere forskellige marketingdiscipliner er vi med til at sikre virksomheders strategiske tilstedeværelse på tværs af Google, sociale medier og webudvikling, der skiller sig ud.
Skal vi tale vækst? Kontakt os for en uforpligtende snak.
Ingen er så passioneret og dedikeret, som vi er.
+300 tilfredse kunder siden 2020
Vi guider dig til succes
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.
Kontakt
Service
Få vores hands-on tips leveret
Tilmeld nyhedsbrev: Få vores viden inden for digitale marketings verden