Benchmarking – en tilgang hos digitale marketingkanaler

Benchmarking bruges som en evalueringsmetode. Din virksomhed kan lave en samlet vurdering af bl.a. effektivitet, arbejdsprocesser, konkurrenceevne og produktionsmetoder ift. til andre virksomheder.

 Begrebet kan bruges under forskellige sammenhænge. Nyopstartende virksomheder bruger det i en konkurrencepræget branche, hvor de sammenligner deres egne produkter og ydelser med andres. 

Benchmarking stilles op i tre forskellige hovedtyper:

–  Benchmarking internt i virksomheden. Her vil det foregå mellem de forskellige afdelinger, kontorer, butikker m.v

–  Benchmarking mellem virksomheder. Denne type er en måde, hvorpå du sammenligner din egen virksomhed med en, hvilken som helst anden type virksomhed.

–  “Best practice”. Her sammenlignes der også, men der måles ift. den virksomhed med det bedste resultat på markedet. Det vil for nogle virksomheder nærmest være umuligt, men det kan være en god måde at indhente ideer.” 

Hvad bruges benchmarking især til?

Typisk bruges benchmarking til at sammenligne sin egen virksomhed med andre forskellige konkurrenter, med formålet om at forbedre sin egen forretningsdrift. Store virksomheder sammenligner mange forskellige faktorer; fx pris, markedsandel, kvalitet eller kundetilfredshed. Dette giver virksomheden en ide om, hvor og hvordan den står på markedet. Ud fra disse sammenligninger og erfaringer, kan virksomheden måske blive mere konkurrencedygtig og robust i fremtiden.