Algoritmer – Fundamentet i digital marketing

Vi har hørt om ordet i matematik, men i forbindelse med søgemaskineoptimering og de sociale medier anvendes udtrykket som en betegnelse for den samlede mekanisme i søgemaskinen og de sociale medier, der vurderer, hvilke sider der er mest relevante ift. en given søgning og din person. Når der indtastes et ord eller flere i f.eks. Googles søgefelt, finder søgemaskinen først alle dokumenter i indekset, der matcher søgningen. Tit kommer der millioner af resultater frem. Derfor er det nødvendigt at sortere dokumenterne, så de mest relevante kommer først i søgeresultatet. Ingen gider at bladre 12 millioner sider frem for at finde det rigtige link. Her er det algoritmen som sørger for, at de mest relevante resultater kommer frem. Søgemaskinernes algoritmer er dog hemmelige for offentligheden, og hvordan det helt præcis virker er et godt spørgsmål, som mange til stadighed søger at afklare. Dog er der forskellige retningslinjer for, hvordan du imødekomme algoritmernes mekanismer og dens måde at “tænke” på. Du kan læse mere om hvad algoritmer er og dens tekniske baggrund her

Hvilken effekt har algoritmer på Google?

Google anvender et såkaldt rangeringssystem. Det består af en lang række algoritmer. Algoritmer tager udgangspunkt i din forespørgsel med forskellige forbehold. De faktorer som ændrer din forespørgsel til, hvad det er på Google søgefelt; er ordenes relevans, anvendelighed af siderne, din placering, indstillinger og kilders troværdighed. Datoen spiller selvfølgelig også en stor rolle. Disse utallige forskellige knapper, virtuelle værktøjer samt andre ukendelige faktorer, afgør hvordan dit søgefelts resultat ser ud. Google prøver at sikre, at algoritmer i søgning har høje standarder for relevans og søgekvalitet. Google bruger derfor livetest og tusindvis af uddannede kvalitetsteser fra hele verden for at vurdere kvaliteten. Disse kvalitetstestere er fortrolige med de forskellige mekanismer som påvirker søgningsfeltet. Der er strenge retningslinjer som guider brugerne om, hvordan de må befærde sig på internettet. Læs yderligere om det lige her

Læs mere om Admatic Digital