FÅ SVAR PÅ DINE SPØRGSMÅL

Med vores digitale marketingsguide søger vi at hjælpe dig på vej mod en større forståelse af den store digitale univers. Guiden er både en begrebsafklaring og vidensgivende. 

A

Algortime

Vi har hørt om ordet i matematik, men i forbindelse med søgemaskineoptimering anvendes udtrykket som en betegnelse for den samlede mekanisme i søgemaskinen, der vurderer, hvilke sider er mest relevante ift. en given søgning. Når der indtastes et ord eller flere i f.eks. Googles søgefelt, finder søgemaskinen først alle dokumenter i indekset, der matcher søgningen. Tit kommer der millioner af resultater frem. Derfor er det nødvendigt at sortere dokumenterne, så de mest relevante kommer først i søgeresultatet. Ingen gider at bladre 12 millioner sider frem for at finde det rigtige link. Her er det algoritmen som sørger for, at de mest relevante resultater kommer frem. Søgemaskinernes algoritmer er dog hemmelige for offentligheden, og hvordan det helt præcis virker er et godt spørgsmål.

Apps

Apps er små programmer, som du kan downloade på din smartphone. Det er en forkortelse for “application”, der på dansk kan oversættes til “softwareprogram”. Softwareprogrammer er designet til at virke på smartphones, tablets, pc´ere eller en anden computerenhed og hjælper dig med at udføre specifikke opgaver.

 

Apps hentes på din enhed over nettet via forskellige distributionsplatforme. De mest udbredte platforme er Apple App Store, Androids Google Play og Microsoft Phone Store. Nogle apps er gratis, og nogle koster penge. I dag er apps udbredt verden over, og har din virksomhed en effektiv og moderne app, sender det et professionelt signal til dine kunder om, at din virksomhed er med på trenden.

B

B2B

B2B betyder Business to Business. Med andre ord er det handel mellem virksomheder. Er din virksomhed på B2B markedet, bortfalder den almindelige forbrugerbeskyttelse, og aftalen mellem firmaerne vil være i stedet være gældende. I dag bliver der handlet på B2B markedet inden for alverdens områder og brancher. Som erhvervsdrivende skal du dog være opmærksomhed, at aftalefriheden vil være sat ude af kraft med købelovens regler om ufravigelige bestemmelser. Set fra den lyse side, er det meget normalt, at virksomheder som sælger til virksomheder har flere trofaste kunder modsat B2C markedet.

B2C

Modsat B2B, er Business to Consumer målrettet til privatpersoner. B2C er en mere personlig markedsføring til kunden. Her fokuserer man på direkte salg og markedsføring mellem virksomhed og forbruger. Der er især mange virksomheder, som kommunikerer med enkelte kunder igennem e-handelswebsted og online-shops. Lavere købsvolumen af produkter med højere priser, karakteriserer typisk B2C-virksomheder. Ofte opfylder B2C-virksomheder rollerne som mellemmand i forretningsverdenen.

Benchmarking

Benchmarking bruges som en evalueringsmetode. Din virksomhed kan lave en samlet vurdering af bl.a. effektivitet, arbejdsprocesser, konkurrenceevne og produktionsmetoder ift. til andre virksomheder.

 Begrebet kan bruges under forskellige sammenhænge. Nyopstartende virksomheder bruger det i en konkurrencepræget branche, hvor de sammenligner deres egne produkter og ydelser med andres. 

Benchmarking stilles op i tre forskellige hovedtyper:

 Benchmarking internt i virksomheden. Her vil det foregå mellem de forskellige afdelinger, kontorer, butikker m.v

 Benchmarking mellem virksomheder. Denne type er en måde, hvorpå du sammenligner din egen virksomhed med en, hvilken som helst anden type virksomhed.

 “Best practice”. Her sammenlignes der også, men der måles ift. den virksomhed med det bedste resultat på markedet. Det vil for nogle virksomheder nærmest være umuligt, men det kan være en god måde at indhente ideer.

C

CMS - Content Management System

CMS dækker over begrebet, “Content Management System”. På dansk betyder det “indholdsstyring og vedligeholdelsessystem”. Det er et system, hvor du styrer din webside og dens indhold. CMS er et webprogram, som du kan bruge til at redigere tekster, billeder, menu, nyhedsbreve, SEO og videoer. Programmet har fokus på søgemaskineoptimering. Det mest elementære ved CMS-systemet er, det kan navngive titler, overskrifter og links samt gode muligheder for MetaTags og billedbeskrivelser.

 Inden for software-verdenen, findes der 5 førende CMS systemer. Undersøgelser og rapporter viser, at WordPress klart er markedsledende med over 60 millioner brugere. Den er billig og brugervenlig. Søger du en hurtig og skræddersyet hjemmeside, er Laravel også til rådighed. Ellers er der content management systemer, såsom Joomla, Drupal og TYPO3.

Admatic Digital kan hjælpe dig med at finde frem til et CMS-system, som passer dine behov og ønsker. Kontakt os endelig og få en gratis og uforpligtende snak. 

Contextual Targeting

Contextual targeting er en proces, hvor Google Ads bruger dine keywords, emner og indhold til at tilføje annoncer på relevante websider. Derfor er det en god ide at anvende relevante og korrekte ord. Google analyserer indholdet i din website og bestemmer dens centrale tema. Hvis besøgende hermed slår det keyword eller temaord op på søgefeltet, bliver det nemmere for dem at støde ind på din webside, da din synlighed på netværket øges.

Cookie

En cookie er uheldigvis ikke en småkage, som du kan hapse fra kagedåsen. Cookies er filer, som du automatisk downloader til computer, smartphone eller tablet, når du besøger en hjemmeside. Der forskellige ting cookies kan: Nogle cookies sørger for, at hjemmesiden fungerer, andre gemmer oplysninger om din adfærd på nettet for at give dig målrettede reklamer. Der er 4 slags cookies, som du burde være informeret om:

  Tekniske cookies også kaldet for funktions-cookies, får hjemmesiderne til at fungere

  Statistik-cookies måler, hvordan du bruger hjemmesiden

  Personaliserede cookie også kaldet tracking-cookies, skræddersyr og målretter hjemmesider til dit behov

  Markedsførings-cookies er tracking-cookies som nøje registrerer din færden på hjemmesider og målretter bilannoncer til din computer, hvis du f.eks. er på kig efter en bil

CPA - Cost per Action

CPA eller rettere sagt Cost Per Action som på dansk betyder Omkostninger pr. Salg. Det er en afregningsmodel, der er nyttig for din virksomheds fortjeneste og til at måle effekten af din markedsføring. I AdWords beregnes CPA ved at dividere dine samlede omkostninger til Google med antal konverteringer, dvs. antal udførte handlinger som spores – f.eks. et salg, kundehenvendelse eller tilmeldinger. Således finder du af, hvor meget du betaler per. kundebesøg. Hvis du i tvivl om værdien af dine kunder som besøger dit website, kan du med fordel bruge CPA i Google Adwords.

Med CPA er der en form for “no cure no pay” model, der betyder ingen omkostninger for dig som produkt- eller serviceudbyder, medmindre der bliver genereret omsætning. CPA er altså en måde at måle effekten af en marketingkampagne. I praksis foregår det på den måde, at en bruger ser en annonce eller link. Vedkommende klikker og foretager køb. Mediet eller dit website bliver informeret om ordren og herefter sker der en transaktion på den aftalte CPA.

CTR - Click Through Rate

Click Through Rate bruges til at måle, hvor effektive dine søgeord og annoncer er. Den måler desuden klikraten på dine annoncer, hvilket vil sige besøgende som har klikket på dit indhold. Programmet giver et overblik for, hvor mange der rent faktisk ser din reklame. Der mange fordele ved at bruge CTR:

  Dine annoncer og søgeord har hver deres CTR, som du også ville kunne se på din konto

  En høj CTR er en indikation af, at brugerne synes, at dine annoncer er brugbart og relevante. Samt bidrager det til dit søgeords forventede CTR

  Hvis du vil vurdere, om du har en effektiv CTR, skal du se tallet ift, hvad du annoncerer for og på hvilke slags netværk.

 CTR bruges til at vurdere, hvilke af dine annoncer og søgeord, der er effektiv, og hvad der burde optimeres. Jo bedre dine søgeord og annoncer er relateret til hinanden og din virksomhed, desto mere sandsynligt er det, at en bruger klikker på din reklame efter at have søgt på din søgeordssætning.

D

Domæne

Et domæne kan ejes af alle. Om det er en privatperson, en organisation eller virksomhed. Et domæne er det, som mange forbinder med en hjemmeside eller website. På en måde er et domæne også en adresse, der tilgås via internet og en browser. For at dit domæne bliver synlig for besøgende og brugere, skal du have en server eller webhotel, hvor du kan hoste dit domæne eller website.

Duplicate Content

Undgå kopieret indhold. I visse tilfælde kopieres indhold bevidst på flere domæner og websites. Dette gør man typisk for at manipulere med rangeringer i søgemaskiner eller for at øge sin virksomheds trafik og synlighed. Google går op i at indeksere sider med unikke oplysninger, og anser kopiering som ulovligt. Duplicate content eller duplikeret indhold er sider, der er ens eller meget ensartede, og det bedste er at helt at undgå det. 

F

Facebook Business Manager

Facebook Business Manager er et effektivt virtuelt værktøj og app, som hjælper dig med at organisere og administrere din virksomheds opgaver. I Business Manager kan man tilføje personer og give dem forskellige roller og tilladelser, alt efter medarbejdernes specifikke arbejde. 

Hvilke roller kan man tildele personer i Facebook Business Manager? 

– Administratoradgang: Administratorer har adgang til virksomhedens side. De har tilladelse til at redigere indstillinger, personer, konti og værktøjer. Derudover kan administratoren tilgå avancerede indstillinger, som kan bruges til at tildele andre økonomiske roller. 

– Finansanalytiker: Finansanalytikerne har overblik over virksomhedens regnskab og økonomiske informationer, herunder transaktioner, fakturaer, kontoforbrug og betalingsmetoder. 

– Finansredaktør: Finansredaktører står for kreditkortoplysninger og økonomiske oplysninger. De har ansvaret for blandt andet transaktioner, fakturaer, kontoforbrug og betalingsmetoder. 

Facebook Canvas

Facebook Canvas er et fantastisk værktøj til, at give dine besøgende en ekstraordinær oplevelse gennem annoncer på Facebook ved at kombinere billeder, beskrivelser, slideshows, videoer, produkter på en interaktiv grænseoverflade. 

Canvas er andet end bare normale annoncer. På trods af, at det kun er gyldig til smartphones, er det en smart måde at bringe brands og produkter til livs på din mobil. Mange brands bruger Facebook Canvas, da det sammenkobler billede, tekst og GIF fil for at give brugeren en ekstraordinær oplevelse.

Facebook Power Editor

Brug Facebook Power Editor gratis til at administrere og markedsføre dine annoncer på Facebook. Opret annoncekampagner, udvælg din målsætning og målgruppe. Som annonceadministrator er det nemt at redigere budget, målgruppe, placeringsindstillinger og annonceindhold. Man kan når som helst sætte sine annoncekampagner på pause, kopiere eller genstarte dem.

Der er forskellige måder at arbejde med annoncering på Facebook. Den første funktion, men som også er relativ dyr, er Boost-funktionen, som spreder annoncer ud til masser af brugere. Den anden funktion er Facebook Ads Manager, der fungerer som en entry-level annoncerings værktøj. Her er markedsføringen og annoncerne under guidede forhold, hvor Facebook håndterer processen og opsætter markedsføringen ud fra et naturligt flow.

Facebook Relevans Score

Din relevans score fortæller, i hvor høj grad din annonce vækker interesse blandt den målgruppe, du vil nå ud til. Det er et estimat som viser, hvor godt din målgruppe tager imod annoncer og reklamer. Hvor på skalaen dine annoncer placerer sig, afhænger af, hvordan brugerne reagerer på annoncerne.

  Positiv feedback kan være et klik, en videovisning, et like eller deling

  Negativ feedback er, når brugere klikker på “Jeg vil ikke se dette”. Eller når de ser din annonce, som de krediterer den med en vred emoji eller lign.

G

Google Ads

Med Google Ads værktøjet vil din annoncerangering være afhængig af kvaliteten af indholdet i dine annoncer, samt prisen per. klik også kaldet CPC. Med Google Ads kan du tiltrække kunder, få flere besøgende på dit website og opnå flere butiksbesøg. Når potentielle kunder søger efter din virksomheds navn, vil det dukke op på Google Søgning og Maps. Mange virksomheder bruger Google Ads for at få flere kunder takket være nem online annoncering. Formålet med programmet er at nå ud til nye kunder, oprettelse af effektive annoncer og gøre din annoncering investering det værd.

Google Ads - Kvalitetsresultat

Kvalitetsresultat er et estimat af kvaliteten af dine annoncer, reklamer, søgeord og landingssider. Annoncer lavet af høj kvalitet kan føre til lavere priser og bedre annoncepositioner. Tjek dit kvalitetsresultat på Google Ads;

  Hold øje med dit kvalitetsresultat ved at tilføje kolonnen Kvalitetsresultat i en rapport.

  Kvalitetsresultatet rapporteres på en skala fra 1-10 og indeholder klikrate, annoncerelevans og landingssideoplevelse.

  Jo mere relevante dine annoncer og landingssider er for besøgeren, jo større er chancen for, at du opnår et højere kvalitetsresultat.

  Kvalitetsresultat er et samlet estimat for din overordnede effektivitet på annonceauktioner.

 Tomme kvalitetsresultater vises som “-” i tabellen. De vises, hvis der ikke er nok eksponeringer eller klik til at fastlægge et søgeords kvalitetsresultat præcist. Der findes forskellige statuskolonner for kvalitetsresultat: Kvalitetsresultat, landingsideoplevelse, annoncerelevans og forventet klikrate (CTR).

Google Adsense

Med Google Adsense, er der mere fokus på dit websites indhold. Programmet giver udgivere mulighed for at tjene penge på online-indhold. Google Adsense adskiller sig fra andre annonce-netværk ved, at Google betaler dig for de annoncer som bliver vist – alt efter hvilken annoncetype det er. Du modtager enten betaling for brugernes klik eller annonce eksponeringer. Alt dette sker efter, du har aktiveret annoncevisning

Adsense forklaret i tre trin. 1. Du gør dine annoncepladser tilgængelige ved at indsætte en vis annoncekode på dit website. 2. Du vælger, hvor og hvordan annoncerne skal vises. 3. Annoncerne du betaler for giver dig annonceplads på søgefeltet, og du får øjeblikkelig adgang i blandt en enorm pulje af annoncører og virksomheder.

Google Adwords Editor

Adwords Editor er et program til at administrere dine Google Ads-kampagner, som du også kan downloade gratis. Programmet er meget enkelt, da du kan downloade en eller flere konti, foretage ændringer offline og upload ændringerne. Google Ads Editor handler om at masse redigere annoncer, indhold og reklamer.

 Med Adwords Editor kan du;

  Eksportere og importere filer for at dele forslag.

  Se statistik for alle kampagner

  Administrere, redigere og se flere konti på samme tid

  Søge efter og erstatte tekst på tværs af annoncegrupper eller kampagner.

Google Analytics

Google Analytics er et program inden for Google Marketing Platform Brand, der anvendes af over 10 millioner websites. Det regner og måler effekterne af din virksomheds markedsføring og reklamer. Google Analytics kan svare på mange relevante spørgsmål:

   Hvor dine besøgende lever?

  Hvilke sider på dit website der er mest populære?

  Hvor mange besøgende du konverteret til leads eller kunder?

Hvad kan du ellers bruge Google Analytics til? 

Derudover indeholder Google Analytics flere andre funktioner, som kan hjælpe dig med at tilpasse din markedsføring på den mest hensigtsmæssige måde:

  I kortet Realtid kan du se, hvor mange besøger og brugere der er på din website.

  Oversigtskort for brugere, adfærd demografiske oplysninger, teknologi og e-handel

Afrapportering

Du kan oprette små tilpassede rapporter på dit kontrolpanel. Gem et kort på kontrolpanelet enten igennem en rapport eller ved at trykke på + øverst til højre på skærmen “Kontrolpaneler”. For hver kort, kan du vælge en metric, dimension og en diagramtype. Der er ingen grænse for, hvor mange kort du kan oprette. Man kan dog ikke dele dem med andre brugere eller kontrolpaneler.

Google My Business

Google Business er en slags virksomhedsprofil. Alle som har en virksomhed kan bruge programmet gratis. Du kan administrere din profil og der er mange forskellige 

veje at interagere med sine kunder på. Du kan uploade billeder, reklamer, tilbud, se anmeldelser og sms med kunderne. De mange interaktionsmuligheder kan hjælpe med at øge din popularitet og dermed omsætning.

Google Adsense

Med Google Adsense, er der mere fokus på dit websites indhold. Programmet giver udgivere mulighed for at tjene penge på online-indhold. Google Adsense adskiller sig fra andre annonce-netværk ved, at Google betaler dig for de annoncer som bliver vist – alt efter hvilken annoncetype det er. Du modtager enten betaling for brugernes klik eller annonce eksponeringer. Alt dette sker efter, du har aktiveret annoncevisning

Adsense forklaret i tre trin. 1. Du gør dine annoncepladser tilgængelige ved at indsætte en vis annoncekode på dit website. 2. Du vælger, hvor og hvordan annoncerne skal vises. 3. Annoncerne du betaler for giver dig annonceplads på søgefeltet, og du får øjeblikkelig adgang i blandt en enorm pulje af annoncører og virksomheder.

Google Adsense

Med Google Adsense, er der mere fokus på dit websites indhold. Programmet giver udgivere mulighed for at tjene penge på online-indhold. Google Adsense adskiller sig fra andre annonce-netværk ved, at Google betaler dig for de annoncer som bliver vist – alt efter hvilken annoncetype det er. Du modtager enten betaling for brugernes klik eller annonce eksponeringer. Alt dette sker efter, du har aktiveret annoncevisning

Adsense forklaret i tre trin. 1. Du gør dine annoncepladser tilgængelige ved at indsætte en vis annoncekode på dit website. 2. Du vælger, hvor og hvordan annoncerne skal vises. 3. Annoncerne du betaler for giver dig annonceplads på søgefeltet, og du får øjeblikkelig adgang i blandt en enorm pulje af annoncører og virksomheder.

I

Indgående links

Indgående link er et link fra et website til et andet – set fra det modtagende websites vinkel. Ift. dit eget website er indgående link således et link fra et andet website til dit website. Det lyder lidt indviklet måske, men indgående links til dit website kan skabe værdi på flere måder:

  Folk følger links, så hvis et link til dit website optræder på andre websites, hvor din målgruppe ser det, kan det genere relevante besøg til dit website, der måske ender med køb eller såkaldte leads.

  Google følger links og bruger dem. De vurderer, hvilke websites som har det bedste indhold, rangering og synlighed. Jo flere der linker til dig, og jo mere autoritet de linkende sites har, jo højere en autoritet vil dit website få af Google. Dermed kommer du lettere til tops i relevante søgninger.

  De indgående links hjælper Google med at opdage dine sider og sikrer, at de bliver indekseret.

Interne links

Interne links sender dine besøgende videre til andre sider på din webside eller blog. Omvendt er eksterne links, noget der fører til andres hjemmesider eller blogs. Der er gode grunde til at tænke på intern linkbuilding, hvis du ikke allerede er i gang.

Fordelene ved interne links;

  En af de gavnlige effekter er, at dine besøgende vil bruge længere tid på din side. Jo længere de er på siden, jo mere tid er der til at overbevise dem om, at de skal købe dit produkt.

  En anden og meget væsentlig effekt er, at du med enkle midler kan forbedre din placering i Googles søgeresultater markant.

  Linkbuilding er en længerevarende proces, og her er intern linkbuilding en enkel, effektiv og smart måde, at bibeholde sin gode placering

IP-adresse

IP er en forkortelse for “Internet Protocol”. En IP-adresse er med til at identificere din computer, når du er koblet på et WiFi-netværk. Dette gælder også for mobiltelefoner og tablet. Disse adresser er nødvendige, når oplysninger og indhold skal flyttes fra en digital enhed til en anden. IP-adresser består tit af fire sæt tal. Hvert sæt består af mellem et og tre cifre. Tallene giver din digitale enhed et unikt identifikationsnummer. Udover at fortælle dig om, hvilke websites du besøger, sladrer din IP-adresse om, hvor du fysisk befinder dig

At kende til digitale enheders IP-adresser kan være fordelagtigt. Ønsker du, at dit website blokerer en besøgende eller en website, er det igennem IP-adresser. det foregår.

K

Keyword Density

Keyword Density måles i forhold til, hvor mange gange et keyword optræder i en tekst. Det har en betydning for, hvor meget teksten er tilpasset søgemaskiner som eksempelvis Google. Hvis du har en tekst på 500 ord og dit keyword nævnes 25 gange, så har du en keyword density på 5%. Google ser gerne, at keywords går igen i 3 % af tekstens ord.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering er til dig, der har en webshop, hvor du ønsker at optimere salget eller eksempelvis få flere besøgende ved at øge brugervenligheden. Her skelnes der mellem mikrokonvertering og makrokonvertering. Forskellene således:

  Mikrokonvertering som også kaldes for soft konverteringer. Det kan eksempelvis være, at en besøgende ser på video på din side

  Makrokonvertering som også kaldes for hård konvertering, er når brugeren foretager et køb på dit webshop og fuldender købsinteressen

I online markedsføring og webdesign er konverteringsoptimering et system til at øge antallet af besøgende og revidere dem til kunder. Du fokuserer på at gøre dem til kunder. Med det sagt har utallige hjemmesider mange besøgende, men hvad hjælper det, hvis de ikke generer nogen omsætning.

KPI

KPI er en forkortelse for “Key Performance Indicator”. Det er en betegnelse for Lean metode, der kan hjælpe en afdeling eller organisation med at vurdere, hvor godt det går med at indfri virksomhedens mål. KPI´er giver informationer om, hvordan virksomheder præsterer ift. til deres resultat. Virksomheder anvender KPI´er på forskellige niveauer. Du kan have low-level KPI´er som fokuserer på specifikke afdelinger i virksomheden og deres præstering. En måde, hvorpå din virksomhed kan måle relevansen af jeres performance indikator, er ved at bruge SMART modellen.

 Bogstaverne bag SMART:

  Specific

  Measurable

  Attainable

  Relevant

  Time-bound

Med andre ord, er KPI konkrete målinger eller data, der bruges til at vurdere din virksomheds mål. Eksempler på KPI´er kunne være at øge virksomhedens salg, forbedre jeres marketing eller kundeservice.

L

Landingside

Har dit website svært ved at konvertere gæster til at gøre netop det du ønsker, at de skal gøre? I mange tilfælde opstår dette dilemma allerede fra den såkaldte landingsside, så hiv endelig notesbogen op fra skuffen og lad os sammen gøre dig ekspert i, hvordan du kan lave en god landingsside. 

Hvad er en landingsside?

Vi skal som det første notere, at en landingsside og forsiden på dit website IKKE er det samme. Mens forsiden har til formål at byde velkommen til alle, der besøger dit website, er formålet med en landingsside, at få gæsterne til at gøre netop det, som du vil have dem til. Det kan være alt fra at tilmelde sig et nyhedsbrev til at købe et produkt.

Leadgenering

Leadgenerering er en proces, hvor der indsamles data og informationer fra potentielle kunder/leads ved brug af forskellige databaser og programmer. Leads giver værdifulde oplysninger til virksomheden om dine kunder- og kundesegment. Differentieringen mellem kolde og varme leads, refererer til graden af, hvor gode leadsene er. Desto varmere de potentielle kunder er, desto mere tilbøjelige er de til at købe dit produkt eller ydelse.

Long Tail Strategy

Long Tail Strategy er en metode, hvor man rammer mange nichevirksomheder – og grupper. Er der allerede en markedsleder i den branche, du beskæftiger dig med, kan du skifte dit fokus til grupper som har unikke produkter eller ydelser. Hvis din virksomhed har udfordringer med at sælge til markedet, kan du revidere fokusset og tilbyde noget andet. Mange besøgende og kunder vil have billige priser og god kvalitet. Dette kan du tilbyde ved at differentiere dine produkter, pris og fokus.

M

Mailchimp

Mailchimp er en af nutidens mest anvendte e-mail marketingsoftware. Det virtuelle værktøj har nu mere end 20 millioner brugere og er værdiansat til 4,2 mia. kr. Det anbefales at bruge MailChimp til at sende nyhedsbreve med, hvis du ønsker at sende nyhedsbreve med et avanceret tvist. MailChimp er et webbaseret applikation som virker for de fleste browseres. Det betyder, at du hverken skal downloade eller installere nogen ny software til din computer. For at være sikker, at programmet virker, skal du aktivere cookies, pop-ups og JavaScript.

Metabeskrivelse

Meta-beskriveren er den tekst, som bliver vist i søgeresultatet, når besøgeren har søgt på noget specifikt. Teksten bliver vist under websidens URL på Google. Normalt kan det være en kort beskrivelse af websitets indhold. Du bestemmer, hvad der skal stå i din meta-beskrivelse.

Det er vigtigt, at beskrivelsen har relevans for dit website, som beskrivelsen er koblet med. Udgangspunktet er at du maksimalt må skrive 156 anslag, da alt derover vil blive skåret fra af Google. Det anbefales, at inkludere keyword og søgeord i din beskrivelse. Meta-beskrivelsen skal ses som en salgstale for de besøger og kunder der måtte støde på din webside i søgemaskinerne. Meta-beskrivelser bliver også vist på mobiler, men beskrivelses-grænsen er dog 95-195 karakter. Et andet godt råd er at inkludere dit telefonnummer i meta-beskrivelsen, så kunder kan kontakte dig.

N

No-follow tag

No-follow er et tag, man sætter på et link. På den måde meddeler man søgemaskinerne, at linket ikke skal videregive link-juice. Tagget No-follow er især aktuelt ift. diskussionen om betalte links. Google straffer websites som sælger links. Hvis de websites som sælger links benytter No-follow, straffes de ikke. Et link med No-follow giver ikke link-juice. Derfor er de links værdiløse ift. link building. No-follow links kan til gengæld give masser af trafik.

No-index

Du kan forhindre, at dine sider og annoncer bliver vist i Google Søgning, ved at føje metatagget “noindex” til sidens HTML-kode. Google vil herefter ikke reagere på dine filer. Implementeringen af no-index kan kører på to måder: Som et metatag og HTTP-svarheader. 

Hvis du vil forhindre de fleste webcrawlere i at indeksere en side på dit website, skal du placere følgende metatag i sektionen “head” på din side. Vær dog opmærksom på, at webcrawlere kan fortolke anvisningen “no-index” forskelligt. Derfor kan det være muligt, at din side bliver vist i resultater fra andre søgemaskiner.

O

On-site & Off-site optimering

Det at on-site optimerer din virksomheds website, er det samme som at sige, at man tager højde for brugernes oplevelse af websiden og søgemaskinernes algoritmer. On-site optimering omfatter mange parametre og har en afgørende betydning for, om en website kan arbejde med eksempelvis Google. Ved on-site optimering skal man være opmærksom på på følgende: 

  1. Struktur: Websiden skal være struktureret 
  2. Opbygning af URL
  3. Tekst
  4. Overskrifter
  5. Titler

Off-site optimering

Det omvendte af on-site optimering er off-site optimering. Her er fokus ikke på websiden “indre”, men dens ydre. Man kan off-site optimere gennem linkbuilding. Altså at din webside fremgår af andre websider, blogs og andet. Kort fortalt off-site optimere man sin webside ved, at andre nævner den.

Organisk Søgeresultat

Organisk søgeresultat er et naturligt søgeresultat i en søgemaskine. At det er organisk eller naturligt betyder, at din webside og det den har at byde på, er af relevans for den specifikke søgning. Findes der f.eks. annoncer på den samme søgning, vil disse ligge allerøverste i søgeresultatet og dernæst vil de organiske søgeresultater blive vist, som fremkommer gratis, da søgningen kan relateres til din website.

Mange brugere og kunder foretrækker de organiske søgeresultater frem for de betalte annoncer, hvilket har at gøre med, at de virker mere troværdige og mindre sælgende.

At ens website fremgår af de organiske søgeresultater, er et udkom af, at ens website er søgemaskineoptimeret ift. dens konkurrenter. Det er af afgørende betydning at gøre sig i SEO, hvis man gerne vil være synlig, da 75% af alle brugere aldrig klikker sig videre til side to. Det endelige mål for de fleste virksomhedsdrivende er, at indtage en position på første side, da synligheden her er højest. Det kræver massere af arbejde og teknisk snilde.

P

Push & Pull markedsføring

Når man taler om markedsføring, støder man ofte på begreberne push og pull markedsføring. Disse kan beskrives at være to forskellige strategier, du kan vælge imellem i din online marketing. 

Hvad er Push markedsføring? 

Push er den klassiske form for massemarkedsføring, hvor man presser reklamen ud til brugerne, eksempelvis via TV- og radiospots. Igennem push markedsføring, bliver kundeemnerne opmærksom på din virksomhed og produkter, uden, at de har efterspurgt dette. Eksempler på push markedsføring, er følgende:

  Opmærksomheds koncept

  Google Adwords Display annoncering

  Facebook markedsføring

  Linkedln markedsføring

  B2B messer markedsføring

Hvad er Pull markedsføring? 

Pull markedsføring er det modsatte, hvor forbrugerne/kundeemnerne selv opsøger information via søgninger på internettet. Ved pull marketing er kundeemnerne allerede opmærksomme på dit produkt og virksomhed. Her skal du fange kunderne. Pull-marketing anvendes ofte på Google Ads. En klar fordel ved brug af pull effekten er, at du har mulighed for at ramme præcis de kunder, der har udvist interesse for dit produkt eller service.

R

Responsiv web-design

Med responsiv design vil dit website tilpasse sig forskellige elektroniske enheder og skærmstørrelser. Det vil sige, at dit website har godt indhold og er brugervenlig på både mobil, tablet og computer. Dette øger din virksomheds netværk og popularitet, især hvis dine annoncer er gældende på alle elektroniske enheder. Responsiv web-design er en måde at designe websites på. Ideen er, at dit website skal tilpasse sig skærmens størrelse. Prøv at forstørre dit browservindue og formindske det, så vil du kunne se, hvordan skærmstørrelserne ændrer sig på din elektroniske enhed.

ROI - Return on Investment

Return On Investment er et udtryk for det afkast, din investering giver. En investerings ROI kan både være positiv og negativ alt efter din investering og afkast.

  • Positiv ROI betyder, at investeringen har kunne betale sig.
  • Negativ ROI betyder, at din investering har ført til underskud.

Du beregner ROI på følgende måde:

ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering x 100

Det kan nogle gange være kompliceret at finde ud af, hvor meget af din fortjeneste, der rent faktisk skyldes den konkrete indsats. Return of Investment er nyttigt, da det kan hjælpe dig med at finde ud af, om din investering er rentabel eller ej. Du kan bruge dette til at evaluere din virksomheds indsats og derudover få et overblik for regnskabet.

S

SEO - Søgemaskineoptimering

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk betyder det søgemaskineoptimering. SEO handler om at lave små ændringer på dele af dit website, så søgemaskinerne har lettere ved at samarbejde med din website. Søgemaskineoptimering drejer sig om at hjælpe søgemaskiner med at forstå og præsentere indhold, samt forbedre dit websites synlighed for omverdenen.

Search Engine Results Page - SERP

SERP er en forkortelse for Search Engine Results Page. På dansk betyder det søgeresultatside. Det er det, der bliver vist, når man laver en søgning i Google. SERP er en liste med websider som er indekseret og sat i rækkefølge af Google. Websider som Google mener er relevante, bliver sat i de pågældende søgeord og bliver indekseret på de øverste pladser på søgefeltet. En del programmer tilbyder SERP-simulator, og de kan være meget gavnlige.

I en SERP bliver der vist tre ting: title tag, en URL og en meta description. Title tag og meta er lavet til kort at give besøgende en ide om, hvad websitet handler om og hvad den pågældende underside, der linkes til, handler om. Administratorerne har med det muligheden for at sælge websitet så godt som muligt. Når du udformer dit title tag og meta description, skal du have forskellige SEO elementer for øje, som skal muliggøre højere rangeringer og flere kliks til dit website. 

Sitemap

Sitemap er en fil, hvor du kan angive oplysninger om dit websites sider, videoer og andre filer. Søgemaskiner læser denne fil for at crawle dit website mere effektivt. Et sitemap fortæller søgemaskinen, f.eks. Google, hvilke sider og filer der er vigtige på dit website. Desuden giver Sitemap værdifulde oplysninger om disse sider og filer. Hvis det er en website, kan disse informationer f.eks. være, hvornår siden sidst blev opdateret, hvor ofte siden ændres, samt eventuelle alternative sprogversioner af siden. En sitemap kan udarbejdes på flere måder. Du kan lave et manuelt sitemap, hvor man lister alle med link til siderne. Man kan programmere sig ud af at lave et sitemap, så hver gang du laver en ny side, oprettes der et link i sitemap.

Splittest

For du som er erhvervsdrivende, er splittest en yderst vigtig aktivitet, hvis du arbejder med design, markedsføring, produktudvikling osv. Splittest går ud på, at du har to eller tre varianter af den samme ting, hvor de så hver adskiller sig fra hinanden. Herved er planen således at måle, hvilke af varianterne en given bruger/kunde synes bedst om. Det er en slags testmetode for klargøre, hvilke produkter og varianter den enkelte privatperson synes bedst om.

Søgemaskine indeksering

Søgemaskiner vil sikre sig, at brugerne får de mest relevante søgeresultater frem, når de søger efter et bestemt ord. Det har derfor stor betydning, om din webside er indekseret eller ikke.

Har din webside ikke været med i f.eks. Googles indeksering, går du glip af 80% af alle søgninger om dagen. Med indeksering sender søgemaskinerne såkaldte “bots” eller “crawlers” ud for at gennemse alle hjemmesiderne. De kopierer indholdet og følger de links, som er forbundet til siden. På den måde kan søgemaskinerne hente materiale om websidens placering og indhold. Herefter gemmes de i et indeks.

Mange faktorer spiller ind, når søgemaskiner foretager indeksering. Det er derfor vigtigt at have en god intern linkstruktur på din hjemmeside, så søgemaskinernes bots hurtigt og nemt kommer rundt til alle hjemmesiderne. Ved lancering af din webside, kan indekseringen ske lige efter. Derfor er det vigtigt, at websiden er helt klar og uden fejl, når den lanceres.

U

URL

URL er en forkortelse af Uniform Ressource Locator, der på dansk oversættes til enhedsressourcefinder. URL er en stedfortræder for IP-adresser som er svære at huske. Enhedsressourcefinder kan indeholde flere informationer end bare en IP-adresse. Det er en kombination af følgende elementer: Protokol er den første del af URL, hvilket kendetegner “http” eller “https”. Herefter er der tale om subdomæne, hvis websiden bruger et. Har du “www”” som en del af din URL, gør du brug af subdomæne. Dernæst kommer domænenavnet i rækkefølge, hvilket er navnet på dit website. Til slut har vi ccTLD eller TLD. Et ccTLD er et Country Code Top LEVEL Domain. Det betyder et domæne, der er målrettet et specifikt land – eksempelvis “.dk” eller “.sp”. Men generiske top level-domæner som kaldes TLD, er til gengæld ikke målrettet et land – f.eks. “.com” eller “.net”.

URL builder

Du kan oprette dine webadresser manuelt eller ved at bruge en webadressegenerator. Der er tre forskellige generatorer til hvert sit formål. Det er vigtigt, at du bruger den rette type generator:

  Webadresseværktøjet til Google Analytics-kampagner til generering af webadresse til websites

  Webadresseværktøjet til Google Play til generering af webadresse til apps i Google Play Butik

  Webadresseværktøjet til iOS-kampagnesporing til generering af webadresser til apps i Apple App Store

Brug URL-builder til at sætte parametre op, så du kan optimere din tracking i Google Analytics. Når du kører kampagner på eksterne sider, er det dit job at finde ud af, hvilke banner der virker. Du kan f.eks. have et topbanner, bundbanner og et sidebanner på den samme side. Dog kan du ikke se, hvilket bannere brugeren klikker på – medmindre du bruger URL-builder.

W

White Hat SEO

Selv inden for søgemaskineoptimering kan man udføre arbejdet på en forkert og en rigtig måde. Her er der forskel mellem Black Hat SEO og White Hat SEO. Med White Hat er din webside, reklamer eller annoncens indhold rigtig og velskrevet. White Hat har en naturlig linkprofil, fordi indholdet er relevant. Det handler også om, at din tekst anvender de rette keywords. Pas på ikke at have et overforbrug af et keyword. Prøv at få naturlig omtale gennem dine besøgende, som har omtalt dit website på forskellige blog og medier.