8 tips til din julemarketing

Julemarketing blogindlæg

Julen er lige rundt om hjørnet – Har du gjort dig overvejelser om, hvordan du griber tiden an i et marketingsøjemed?

Er det allerede december? Sidste gang du tjekkede var bladene stadig på træerne. Halloween og Black Friday var snart på vej. Men den tid er vi allerede forbi. Black Friday er forbigået, og der er ikke meget tid igen til, at eksekvere på dine marketingsplaner for juletiden. Det er stadig ikke for sent. Hos Admatic Digital har vi en masse hurtige trin, tricks og tips til at køre en vellykket marketingstrategi. Se med her forneden og find ud af, hvordan du skal gribe juletiden an med digital marketing.

#1. Definer kampagnemål og forstå kundeadfærden

I 2019 svarede 70% af de handlende, at de endnu ikke havde handlet en uge før jul. Derfor er det vigtigt, at have en salgsstrategi op til jul, så din virksomhed kan få øget salg i denne periode.

Fastlæg slagsmålene
Start med at fastlægge det salgsmål, du vil nå i julesæsonen. Analyser dine tal fra sidste år, så du har et godt udgangspunkt. Find frem til dit mål for dette år, med udgangspunkt i de økonomiske faktorer og konkurrencen, som du af alle allerede ved noget om.

Forstå din kunders købsmønstre
Når du har foretaget analyserne, som beskrevet foroven, er næste skridt at forstå dine kunders købsmønster. 40% af shopperne indrømmer, at de får mest muligt ud af deres shopping når de shopper online. Dette er en klar indikator for, at du nu skal tag dit websites analyse værktøjer i brug, såsom Google Analytics. Med det kan du identificere, hvilke tidspunkter og fra hvilke enheder dine interessenter interagerer med dit website. Hvis din kunde er mest aktiv på mobile enheder, skal du sørge for, at dit websted er mobilresponsivt. Hvis din kunder især klikker sig ind på dit website på specifikke tidspunkter, skal din marketingkampagner tilrettelægges efter det.

Gør købsoplevelsen nem
Kunderne er presset op til julen. Derfor er det vigtigt at gøre deres shoppingsoplevelse så nem og simpel som muligt. I 2019 var 55% af shopperne glade for de brands, der gjorde deres shoppingsoplevelse hurtig og nem, med let tilgængelige informationer om produktet og virksomheden.

Skal vi lige tag en opsummering?
Du skal fokusere på: salgstal, forbedring af kunderejsen, deling af de nøjagtige oplysninger som kunden leder efter, og tilstedeværelse på det rigtige tidspunkt og på den rigtige enhed.

Du har sat dit marketingmål – Nu har du planlagt dit salgstal sammenlignet med sidste år, og nu er det tid til, at dykke lidt dybere ned i dit publikum.

#2. Segmenter din målgruppe

Folk vil i juleperioden rigtig gerne finde den ”perfekte gave” til deres kære. De er villige til at købe fra en ny forhandler, og derfor er det vigtigt at virksomheder i deres markedsundersøgelse overvejer muligheden for at udnytte både kundebevarelse og kundeoptagelse.

Identificer mulighederne
For at komme ind på en potentiel kundes køberrejse er det vigtigt at være synlig. Identificer mulighederne for at dele information. Tilpas tonen og beskederne for at resonere med det korrekte sæt potentielle kunder. Indstil det perfekte billedsprog, der appellerer til følelser.

Da det er den sæsonbestemte shopping oplevelse, du forsøger at drage fordel af, skal din målgruppe enten falde i kategorien forhandler-søger eller shopper i sidste øjeblik. Fællesforholdet mellem begge disse typer af kunder – de laver deres research online, og har ikke noget imod at gå ned til den nærliggende butik.

Et tilbud de ikke kan sige nej til
Forbered et ubestrideligt tilbud til de handlende. Hvor er de, spørger du? 58% af shopperne finder en bedre handel online, 40% af dem siger, at de googler de bedste tilbud.

Shopperne der kommer til i sidste øjeblik
Last-minute-shopper er en anden kategori, som du som virksomhed kan fokusere på. De er på jagt, de er ubeslutsom, og der er en følelse af hast. Som et brand skal du udnytte deres behov. Google’s søgetendens afslørede, at omkring 50% af shopperne er åbne for at købe fra nye detailhandlere, hvis de opfylder deres behov.

Kunder, der udsætter julehandlen, er et let mål for at øge dine salgstal. Disse presserende kunder har et par andre faktorer, som de ser på, som du kan udnytte.

#3. Afslut dit juletilbud

Når du først har dit mål og kender din målgruppe, skal du arbejde på at skabe det perfekte tilbud for at lokke dem. Måske en smule tungt at sige, men vi skal jo have nogle med på butiksturen. Derefter skal du finde frem til, hvordan du præcis skaber synlighed med dine produkter og tilbud.

Tjek hvilke tilbud eller tilbud dine konkurrenter tilbyder via sociale medier og på deres websted. Identificer den værdi, du kan tilføje til dit publikums shopping oplevelse. Lav et par begrænsede tilbud. Fordi du grundigt har studeret det publikum, du gerne vil henvende dig til, tager det ikke for lang tid at give dem værdifulde muligheder!

#4. Få mest ud af annonceudvidelser via Google Ads!

Annonceudvidelse

Dette virker måske oplagt for mange, men det er let at overse, om dine annoncer bruger annonceudvidelser, når du prøver at starte og administrere flere samtidige ferie kampagner. Funktioner som undersidelinks, opkaldsudvidelser og anmeldelse udvidelser kan få dine annoncer til at skille sig ud og hjælpe ferie købere med at konvertere. Selvom du allerede bruger udvidelser i nogle af dine annoncekampagner, er det værd at se dem igen og kontrollere, at du får mest muligt ud af de mange forskellige annonceformater, der er tilgængelige, især inden juleperioden.

#5. Sæt gang i shopping-kampagnerne

Google Shopping

Hvis du sælger fysiske produkter, bør du overveje at gøre Shopping-kampagner (tidligere kendt som produktannoncer eller PLA’er) til et kerneelement i din marketingstrategi for jule perioden.

Shopping-annoncer er fremragende ud fra et brugeroplevelsessynspunkt, fordi de giver næsten alt, hvad potentielle kunder har brug for i forhold til beslutningen om dine produkter uden at kræve, at de klikker igennem unødigt. I betragtning af at pris- og produktbilleder er to af de vigtigste elementer i en annonce, gør det faktum, at disse annoncer gør disse elementer tydeligt synligt. Dog vises dine produkter sammen med andre forhandleres, hvilket gør det bydende nødvendigt, at din prisfastsættelse er konkurrencedygtig. Det er også vigtigt at bruge unikke billeder af dine produkter. Samlet set er Shopping-annoncer dog meget effektive og værd at overveje i denne sæson.

#6. Søgeordsoptimering

Dette er endnu et tip til jule markedsføring, der måske synes næsten pinligt åbenlyst, men du vil blive forbløffet over, hvor mange virksomhedsejere, der målretter mod de samme søgeord hver feriesæson. En måde at gøre dette på er ved at bruge Google Trends og andre lignende online marketing værktøjer til at identificere nye søgeord, der kan puste liv i dine julekampagner.

At lave tunge forbindelser mellem dine kerne udtryk og populære emner for at fange stort set irrelevant trafik, som sandsynligvis ikke vil konvertere, burde ikke være en del af din markedsføringsstrategi for julen, men det er bestemt værd at revidere dine søgeord, før feriesæsonen begynder for alvor for at se om der ikke er nogle muligheder, der venter på dig, som du har overset.

#7. Invester i SoMe annoncering – og det skal være lige nu!

Hvis du ikke allerede er begyndt at annoncere på Facebook, er julen det ideelle tidspunkt at starte. Facebook annoncering giver dig mulighed for at målrette mod præcis den målgruppe du ønsker at fange. Du kan fange din målgruppes interesse ved at udarbejde noget flot content som kan fremhæve dine produkter.

Facebook-reklame har flere gode fordele. Den første er dybden af ​​de tilgængelige målretningsindstillinger, så du kan oprette utroligt detaljerede brugerdefinerede målgrupper baseret på demografiske data såvel som andre målinger som interesser, shopping præferencer og andre adfærdsmæssige identifikationer.

Den anden fordel ved Facebook er dens omkostningseffektivitet. Facebook-annoncering kan være meget mere overkommelig, end mange annoncører tror, ​​hvilket skaber muligheder for kloge forretningsejere, der ønsker at udnytte øget juletrafik.

Facebook-annoncer er meget mere visuelle end PPC-annoncer, inklusive Shopping-annoncer. Kun 20% af en Facebook-annonce kan være tekst, hvilket betyder, at du har et stort lærred, som du kan fange dit publikums opmærksomhed med og inspirere dem til at handle.

#8. Brug Remarketing – fang dem der allerede er interesseret!

Remarketing er ikke kun en effektiv markedsføringsstrategi året rundt – det er en teknik, der er ideel til købsadfærd på ferie shopping. Tænk over, hvordan du købte gaver til dine kære sidste år. Trykkede du på den første annonce, du så, og købte det første produkt, der var til salg på det første websted, du besøgte? Selvfølgelig ikke. Chancerne er, at du handlede rundt for de allerbedste tilbud, ligesom millioner af andre mennesker. Dette udgør en afgørende mulighed for markedsføre, der bruger remarketing, da det giver dem mulighed for at fange “mistet” trafik ved at udnytte kundens modvilje mod at købe fra det første websted, de besøger i håb om at finde en bedre aftale andre steder.

Hvis du ikke allerede er begyndt at forberede dig til julen, skal du starte lige nu. Tiden er ved at løbe ud, og vanvid vil være over os, før du ved af det, så få et forspring på konkurrencen, og start dine jule marketingkampagner!

Glædelig jul fra teamet bag Admatic Digital

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *