Hvad tænker du, når vi skriver SEO-strategi?

Søgemaskineoptimering for brugeroplevelse, relevans og bedre rangering. Tænk i SEO strategi.

En hurtig guide til virksomheder, der er begyndt at tænke i søgemaskineoptimering

I 2020 er det blevet ganske normalt for virksomheder at få deres kunder via deres online tilstedeværelse. Faktum er, at antallet af kunder der handler fysisk er faldet dramatisk, mens det er gået den anden vej med onlinehandel. Det har derfor aldrig været vigtigere med en SEO-strategi. Inden tilrettelæggelse af strategien er det vigtigt at spørge: hvordan vil du gerne fremstå digital?

Mange virksomheder holder øje med deres online oplevelse, og hvordan de kan konkurrere på internettet.

Dette indlæg vil indeholde en guide til virksomheder, der ønsker at forbedre deres organiske rækkevidde og trafik gennem SEO-løsninger. Dette inkluderer oplysninger, der er egnede til virksomheder, der ikke har beskæftiget sig med SEO som en marketingdisciplin før, såvel som dem, der har mere erfaring med det.

Målet med dette blogindlæg er netop at hjælpe din hjemmeside med mere trafik og øge antallet af konverteringer. Tænker du, at det ikke er lige er noget du selv har tid til at tage vare på, er vi selvfølgelig også klar på at hjælpe dig. Læs mere lige her.

#1 – Søgeord passende til din virksomhedsprofil

Det er selvsagt, at mange beskriver virksomhedens gøren og laden på hjemmesiderne, og at dette gøres med passende ord. Vi vil dog anbefale, at du gør det en smule mere end du måske har gjort det indtil nu. Fokus på, at specifikke søgeord af relevans for dine produkter, ydelser eller service, og at disse fremgår på din hjemmeside, er vigtige, når man tænker i SEO. Se bare hvad Google mener om keyword lige her. Det kan have en afgørende betydning, hvor godt søgemaskinerne vil arbejde med din hjemmeside, og positioner dig i søgeresultaterne når det kommer til præcis det din virksomhed udbyder.

Sådan ved du, hvilke søgeord der skal målrettes mod:

• De skal være relevante for dit produkt- / servicetilbud

• De skal have et søgevolumen, der er stort nok til at målrette mod en målgruppe. Dette kan variere afhængigt af landet, hvor specifikt dit produkt / din tjeneste er og sæsonbestemthed.

• Din egen viden om din specifikke branche og dit marked vil hjælpe dig med at målrette de rigtige søgeord med den søg efterspørgsel, der er relevant for din virksomhed.

Hvilke værktøjer kan du bruge med henhold til at finde søgeord passende til din virksomhedsprofil?

Google Search Console → er værktøjet der kan hjælpe dig med at spore din hjemmesides ydeevne i de organiske søgeresultater med udgangspunkt i de søgeord der i forvejen er sat ind. Det er en fremragende ressource, når det kommer til at give dig et her-og-nu billede af din hjemmesides evne til at positionere sig ud fra specifikke søgeord. Derudover kan værktøjet bruge, hvilke søgeord der fungerer bedre / dårligere over en periode. (Hvis du ikke allerede har konfigureret dette til dit websted, skal du gøre det nu!)

Omkostninger: Det er gratis!

Hvad gør jeg, når jeg har fået min søgeordsliste?

Optimer dit websted for at inkludere flere relevante søgeord! Du kan gøre følgende for at søgemaskineoptimere din hjemmeside:

1. Opdatering af metadata på siden.

• Sidetitler = skal være unikke for siden, klare og relevante og under 60 tegn (så det ikke bliver afskåret i søgeresultaterne).

• Metabeskrivelser = inkluderer vigtige søgeord uden “nøgleord stopning” (det er når du klemmer mange nøgleord sammen). Dette skal indeholde op til 150-160 tegn for at undgå, at det bliver afskåret.

•H1 = dette er overskrifterne på siden, der typisk vises øverst på siden. Disse skal være relevante for siden, da de giver struktur til artiklen og kontekst til Google og brugeren.

#2 – Din placering er faldet

Du har bemærket, at din hjemmeside er faldet i ned i placeringerne med henhold til nogle af nøgleordene, men du er usikker på årsagen. Her er et par muligheder, der kan kontrolleres og er grundlæggende for placeringen på Google.

• Stikkontrol → de nøgleord, som du ved din hjemmeside rangerer godt på, rangerer pludselig ikke de samme positioner. “Gennemsnitlig position” i Google Search Console → denne metrik viser den gennemsnitlige placeringsrangering på dit websted som helhed samt en tabel, der viser forskellige søgeordsranger.

• Rangsporer → Et værktøj kaldet STAT giver dig mulighed for at indtaste en liste med nøgleord, som du derefter “kører” for at spore over et par dage. Når sporing er færdig, får du adgang til opdaterede oplysninger om, hvordan søgeord rangeres, for hvilke sider og adgang til flere rapporter omkring præstationen. Dette er et godt værktøj til at se, hvilke nøgleord der falder i rækker eller stiger.

Måder at rette det på:

• Tjek robots.txt og sitemaps → for at sikre, at Google er i stand til at få adgang til dem, og alle de inkluderede sider som skal være synlige.

• Teknisk SEO-revision → viser dig eventuelle tekniske problemer, der kan opstå på webstedet, der har påvirket din placeringen. Dette kan gøres ved at køre en gennemgang af dit websted (kan f.eks. Bruge Screaming Frog eller Deepcrawl). Ting der kan opstå, er en gruppe på 404 sider, noindex, nofollow-direktiver, forkerte kanoniske tags, manglende intern sammenkædning osv.

• Fejl og advarsler → Google Search Console viser alle de fejl og advarsler, der opstår på webstedet. Disse skal undersøges, da de kan påvirke sidernes ydeevne.

• Seneste ændringer på dit websted → Ændringer såsom omdirigeringer eller omdøbning kan påvirke, hvordan dit websted præstere i søgeresultaterne. Afhængigt af ændringens omfang kan det forventes, at den organiske ydeevne ændrer sig, men hvis siderne er optimerede og fri for tekniske fejl, bør der ikke forekomme nogen langsigtet effekt.

• Algoritmeopdateringer → Da placeringsalgoritmer bestemmer, hvordan sider rangeres i søgemaskinens resultatsider, ændrer algoritmeopdateringer den måde, dit websted overholder deres placeringsretningslinjer på, og som et resultat, hvordan dine sider rangerer. At holde dig opdateret med algoritmemeddelelser eller fejl kan hjælpe dig med at holde styr på din organiske ydeevne.

• Sørg for, at dine nøglesider crawles og indekseres → brug rapporten “Coverage” i Google Search Console til at kontrollere, hvilke sider der indekseres, og hvilke sider der har advarsler. Du kan også foretage en manuel kontrol på Google ved at skrive i URL-linjen: site: yourwebsite.com/web-page-slug operator. Ingen resultater vises, hvis din side ikke er indekseret.

#3 – Din brugeroplevelse er dårlig

Dette er noget, der involverer din vurdering, da der desværre ikke er et værktøj, der fortæller dig, om dit websted leverer en dårlig brugeroplevelse. Generelt, hvis du bliver frustreret, når du bruger dit eget websted, eller der er nogle ting, der irriterer dig, når du navigerer på andre websteder, er det det, vi kalder en dårlig brugeroplevelse.

Nogle fremgangsmåder, der kan hjælpe med at fremhæve, hvis dette er et problem, er:

• Kør en undersøgelse for at spørge brugerne om deres oplevelse på webstedet. For eksempel er et almindeligt spørgsmål, der skal medtages, “Fandt du det, du ledte efter?” Denne korte, men direkte tilgang kan lette et relevant og direkte svar fra kunder, som let kan handles efter. Nogle værktøjer, du kan bruge til dette, inkluderer Google Forms, SurveyMonkey og WuFoo.

• Sammenlign sidehastighed med konkurrenter. Dette kan gøres ved hjælp af et værktøj som Crux, som kan give dig en indikation af, hvor hurtig / langsom dit websted er i sammenligning.

• Google Tag Manager kan registrere kliksporing. Dette er nyttigt at se, om folk handler på dine opfordringer til handling, såsom at udfylde en formular eller trykke på en bestemt knap.

Måder at rette det på:

• Optimer dit indhold på siden. Dette indebærer opdatering af alt indhold på dit websted for at sikre, at det er relevant for dit publikum og opdateret. Indholdet skal let læses af en person, der ikke har nogen sammenhæng med det produkt / tjenester, der tilbydes på webstedet.

• Optimer dit indholdslayout. Inkluder f.eks. En nummereret liste for at vise dit indhold i en anden form, som kan hjælpe med at målrette fremhævede uddrag.

• Opdater alle gamle blogindlæg med nye, relevante oplysninger og optimer metadataene, så de inkluderer søgeord.

• Sørg for, at alle metadata er relevante for siden og optimeret.

• Inkluder CTA’er. En klar opfordring til handling skal være til stede på alle sider. Disse kan inkluderes i hovednavigationen, så den vises på alle sider eller placeres nær toppen af hver side. CTA’er giver retning og et handlingspunkt til kunden, hvilket sikrer, at hvis de ønsker at engagere sig videre, er det let at gøre det. For eksempel inkluderer almindelige CTA’er “Kontakt os”, “Tilmeld dig her” eller “Book nu”.

Er det let at konvertere? Er CTA klar, når du lander på hjemmesiden? Er der nogen barrierer, der kan stoppe en kunde for at gennemføre den handling (såsom at kræve, at en kunde logger ind eller registrerer sig før et køb)? At gøre rejsen let og klar fra at komme ind på siden til konvertering er afgørende, da forhindringer let kan afskrække en potentiel kunde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *