Sådan laver du Facebook Lookalike målgruppe

Sociale medier, annoncering og målgruppe segmentering

Hvad er Facebook-lookalike publikum?

Facebook Lookalike er et segment af brugere, der deler egenskaber (som deres alder eller interesser) med folk, der allerede har engageret sig i din virksomhed, hvilket betyder, at de er meget mere tilbøjelige til at være interesserede i din virksomhed. Det er så simpelt som at fortælle Facebook, hvem der allerede har købt noget fra dig eller interageret positivt med dig. Facebook identificerer derefter lignende personer, og målretter dine annoncer mod dem, så du når ud til et større publikum af sandsynlige købere.

Facebook-lookalike er en effektiv måde at annoncere på

Hvis du lige er kommet i gang med digital markedsføring, er lookalike-målgrupper en fantastisk måde at bruge kundeoplysninger, som du har fået til at øge din online tilstedeværelse super hurtigt. Og hvis du har fået detaljer om, hvad disse kunder har købt, eller hvordan de tidligere har haft kontakt med dig, kan du oprette målgrupper, der ligner hinanden, for at blive endnu mere præcise i din målretning.

Lyder det som noget, du vil prøve? Lad os sørge for, at du har alt hvad du behøver for at begynde at annoncere på Facebook.

Kom godt i gang med Facebook-lookalike annoncering

Lookalike målgrupper er en funktion i Facebook-annoncer, så du skal have en Facebook-konto. Du skal også bruge en Facebook-side til din virksomhed, der er knyttet til Facebook Business Manager. Det hele er ret ligetil, og Facebook har et praktisk ressourcecenter, der forklarer, hvordan man får alt klar.

Når du er i Facebook Business Manager, skal du oprette en annoncekonto til din virksomhed.

Derefter skal du gå til Facebook Ads Manager, som ser sådan ud:

Oprettelse af et Facebook-lookalike publikum

For at oprette Facebook lookalike publikum skal du navigere til sektionen Målgrupper i Ads Manager. Der har du mulighed for at oprette en af tre forskellige målgruppetyper:

• En brugerdefineret målgruppe er målrettet mod personer, der allerede har interageret med dit brand. Dette kan være en liste over besøgende på websites, e-mailadresser hos kunder eller endda personer, der har købt noget fra dig personligt.

• Et lookalike-publikum er en gruppe brugere, som Facebook har identificeret som ligner et af dine eksisterende målgrupper

• En gemt målgruppe giver dig mulighed for manuelt at indstille målretningsparametre baseret på ting som køn, placering og interesser. Dette er hvad du vil bruge, hvis du vil vise dine annoncer for en meget specifik type person, eller hvis du ikke har eksisterende målgruppedata at arbejde med.

I dette indlæg fokuserer vi på at bruge dine eksisterende kundedata til at finde flere højkonverterende udsigter. Du kan bruge en liste over alle dine kunder, gentagne kunder, dem der beskæftiger sig med en bestemt branche.

Først skal du oprette en brugerdefineret målgruppe med dine eksisterende kundedata.

Du kan gøre det ved at klikke på “Opret en brugerdefineret målgruppe” og vælge “Kundeliste” som din kilde:

Kundelisten skal have mindst 100 personer fra samme land (selvom Facebook anbefaler at bruge mellem 1.000 og 50.000). Sørg for, at din liste indeholder en af Facebooks vigtigste identifikationer (som en e-mailadresse eller et telefonnummer) plus så mange yderligere identifikationer, som du har. Kontroller også, at din liste er formateret i henhold til Facebooks retningslinjer, eller download og brug deres eksempelskabelon.

Upload din kundeliste, og følg derefter de resterende trin for at færdiggøre oprettelsen af din brugerdefinerede målgruppe.

Nu skal vi bruge vores brugerdefineret målgruppe til at opbygge lookalike publikum. I din målgruppesektion skal du klikke på “Opret målgruppe” og vælge “Lookalike målgruppe.”

Klik på kildefeltet, og vælg fanen “Andre kilder”, og vælg derefter den brugerdefinerede målgruppe, du lige har oprettet. Vælg derefter målgruppens placering. Det er her, du vil have, at Facebook skal lede efter lignende mennesker. Det gøres på nationalt plan, men du kan sagtens lave en geografisk målretning, når du opretter dine annoncer.

Til sidst skal du indstille målgruppens størrelse. Du kan skalere denne mulighed fra 1% til 10%, hvor et lavere antal repræsenterer nøjagtige matches og et højere antal, der udvider lookalike-søgningen bredere. Vi vil først holde os til 1% for at målrette mod de mennesker, der mest kan lide dine eksisterende kunder

Du vil kunne se dit lookalike publikum i sektionen Målgruppe, og du kan vælge det, når du skal oprette en Facebook-annonce. Selvom det afhænger af størrelsen på dit lookalike publikum, kan det tage et par timer for Facebook at behandle fuldt ud.

Forskellige måder at bruge lookalike publikum på

I eksemplet ovenfor oprettede vi et lookalike-publikum ved hjælp af en eksisterende kundeliste, men der er mange andre måder at bruge lookalikes på.

Du kan også:

• Integrer Facebook-pixlen på dit websted for at spore og målrette besøgende.

• Brug en liste over brugere, der har kontaktet dig på Facebook eller Instagram.

• Importer data fra en tilpasset app, og målret mod personer, der har foretaget en bestemt handling.

Når det er sagt, så er det bedste hvis du har en liste over mennesker, der har købt noget fra dig. Og hvis du tildeler værdier til individuelle kunder på din liste (som gennemsnitsordreværdi eller levetidsværdi), kan Facebook endda prioritere at finde de mennesker, der bedst kan lide dine kunder, der har størst effektivitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *